Snel einde aan boevenpraktijken bij SMS-diensten

De Tweede Kamer steunde vandaag een voorstel van SP-Kamerlid Arda Gerkens om de aanpak van sms-oplichters snel bij wet te regelen. Gerkens: “Na jarenlang strijd kunnen we eindelijk een eind maken aan de boevenpraktijken bij de sms-diensten. Niet langer gaan mensen en zelfs kinderen voor honderden euro's het schip in, omdat ze een sms-abonnement krijgen aangesmeerd dat ze niet willen hebben, en niet kunnen stopzetten.”

Het voorstel houdt in dat staatssecretaris Heemskerk in februari met een wet moet komen die regelt dat de SMS-dienst moet aantonen dat de aanmelding voor een sms-abonnement volgens de regels is verlopen. Gerkens: “Ik hoor te vaak mensen die zich niet hadden aangemeld, of niet wisten dat ze zich voor een abonnement hadden aangemeld. Vervolgens moest zo iemand dan vechten om zijn gelijk te halen, waarbij hij regelmatig voor dichte deuren komt te staan. Nu kan men het geld gewoon terughalen wanneer er sprake is van misleiding.”

De staatssecretaris wilde ook een wet, maar dan via de trage weg. Gerkens: “Dan zouden we een jaar verder zijn eer dat het geregeld was. De malafide SMS-diensten kunnen ondertussen hun zakken vullen.”

Betrokken SP'ers