Onderzoek naar oplichting van slachtoffers door letselschadebureaus

SP-Kamerlid Arda Gerkens wil opheldering over geheime afspraken tussen letselschadebureaus en verzekeraars. Het tv-programma Tros Radar berichtte maandag over verzekeraars die letselschadebureaus belonen als ze niet gaan procederen. Gerkens: “Het is verbijsterend. Je mag toch verwachten dat wanneer je als slachtoffer iemand betaalt om jou belangen te behartigen dat hij alleen jouw belang voor ogen heeft. Nu blijkt dat dit soort bureaus vooral zoveel mogelijk aan slachtoffers willen verdienen. Dat is een bonus op de ellende van de slachtoffers.”

Tros Radar toonde ook aan dat sommige bureaus dubbel declareren. Ondanks dat een schade al is erkend en bureaus dus geen enkel risico lopen, dringen ze bij slachtoffers toch aan op het afsluiten van een no cure no pay contract. Gerkens: “Dit is oplichting. De slachtoffers worden verkeerd voorgelicht en er wordt ze geld door de neus geboord.”

Gerkens wil dat er een openbaar register komt waarin slachtoffers vooraf kunnen controleren of een letselschadebureau afspraken heeft gemaakt met verzekeraars en wat die afspraken inhouden. Daarnaast wil ze dat de Consumentenautoriteit onderzoek doet naar het dubbel declareren. Gerkens zal bij minister Hirsch Ballin dinsdag tijdens het mondelinge vragenuur aandringen op snelle maatregelen om een einde te maken aan deze praktijken.