Heemskerk moet einde maken aan sms-oplichterij

De SP wil dat staatssecretaris Heemskerk eindelijk stappen onderneemt om de sms-oplichterij te stoppen. “Na jaren van zelfregulering, gedragscodes en gepraat moet het ook de staatssecretaris duidelijk zijn dat de telecomproviders geld verdienen boven alles laten gaan en dat de consument keer op keer slachtoffer wordt.”, aldus SP-Kamerlid Arda Gerkens.

Afgelopen vrijdag kwam de Consumentenbond met een actie waarbij ze de telecomproviders aansprakelijk stellen voor het gerommel met sms-diensten. Maandag meldt ‘Mijn Kind Online’ dat een kwart van de jongeren het slachtoffer is geworden van misleidende sms-diensten. De Stichting vertelt dat het hier gaat om miljoenen euro’s. “Keer op keer heeft de staatssecretaris gewezen naar de gedragscode, de verbeterde gedragscode en de opnieuw verbeterde gedragscode. Iedere keer worden weer de randen van die code opgezocht. Laten we eerlijk zijn: het helpt niet. Het wordt tijd voor wettelijke maatregelen.”, zegt Gerkens.

Gerkens wil de staatssecretaris dinsdag in het mondelinge vragenuur ter verantwoording roepen.

Betrokken SP'ers