Ondanks plan voor fusietoets gaan fusies door

De SP wil opheldering van minister Plasterk over twee fusies in het onderwijs. Zowel in de stad Utrecht als in het Gooi hebben schoolbesturen vergevorderde fusieplannen. Dit ondanks een aangenomen SP-motie voor een fusiestop totdat er een fusietoets is. “We willen de schaalvergroting op scholen tegengaan en de menselijke maat weer terug in het onderwijs. Daarom roepen wij hem op in te grijpen,” licht Jasper van Dijk toe.

In Utrecht zijn het Vader Rijn College en het Centraal College druk bezig te fuseren, terwijl daar geen draagvlak voor is. Ondanks protesten van leraren, ouders en leerlingen ging de gemeenteraad akkoord met het aanvalsplan. Het Centraal College staat juist bekend als een kleinschalige school met een vaste structuur voor leerlingen. “Het zou zonde zijn als deze kleine school zou verdwijnen,” aldus Van Dijk.

In het Gooi is er iets anders aan de hand. Daar willen de besturen van stichting Primair en stichting Basisonderwijs Gooi- en Eemland samengaan om een school van 5500 leerlingen te worden. De procedure rammelt bij deze fusie aan alle kanten. Zo klaagt de medezeggenschapsraad van Gooi- en Eemland dat zij stukken niet op tijd hebben ontvangen. Ook heeft het bestuur van de Stichting Basisonderwijs Gooi- en Eemland oneigenlijke argumenten gebruikt om te fuseren. Zij beweren dat bezuinigingen vanuit de overheid fuseren noodzakelijk maakt, terwijl beide scholen financieel gezond zijn. Van Dijk: “Er is een breed draagvlak tegen nieuwe fusies in het onderwijs. Zeker als er zoveel onduidelijkheid is als bij de scholen in het Gooi is een fusie een slecht idee.”