Geef jongeren abonnement op dagblad

Net als in Frankrijk, zou Nederland een experiment moeten doen met een gratis krantenabonnement voor jongeren. Dat stelde SP-Kamerlid Jasper van Dijk voor in het debat over de mediabegroting op 30 november. Steeds minder jongeren lezen een krant, terwijl het voor een democratie van groot belang is dat mensen worden voorzien van kritische journalistiek. Naast de verbetering van websites van dagbladen, zou een gratis proefabonnement kunnen bijdragen aan het ‘leren lezen’ van de krant.

Tijdens de mediabegroting stelde Van Dijk ook voor om de bureaucratie en de overhead binnen de publieke omroep te beperken. Er kan meer samengewerkt worden tussen omroepen op niet-inhoudelijk terrein. Administratie, studio’s, apparatuur en gebouwen moeten efficiënt worden ingezet. Het is onnodig dat verschillende omroepen allemaal hun eigen administratie en apparatuur inkopen als ook kan worden samengewerkt. Minister Plasterk was het eens met het voorstel om dit voortaan efficiënter te organiseren.

Tot slot pleitte Van Dijk voor een verbod op reclame voor ongezonde voeding, zoals snoep, snacks en frisdrank. Kinderen worden steeds dikker, maar Plasterk weigert dit over te nemen. In reactie stelde Van Dijk voor om dan een reclamevrij jeugdblok op Nederland 3 in te stellen (Zapp). Daarmee hebben ouders en kinderen tenminste één plek op TV waar geen reclame wordt uitgezonden.

Op 8 december wordt gestemd over de voorstellen.

Inbreng Mediabegroting, 30-11-9

Voorzitter, De publieke omroep is volop in beweging. Er komen twee nieuwe omroepen bij, er valt er één af en één aspirant-omroep krijgt een volwaardige status. Het bestel is dus behoorlijk levendig, zoals ook wordt beoogd in de nieuwe mediawet. Kijkers hebben niets aan een versteend bestel, vernieuwing is nodig om het systeem wakker te houden.

Nederland is ook gebaat bij een pluriform aanbod. Tegenover commerciële zenders staan omroepen die meer doen dan zich uitsluitend richten op kijkcijfers. Anders gezegd: de commerciële zenders gebruiken programma’s om geld te maken, de publieke omroep gebruikt geld om goede programma’s te maken.

Nieuwe omroepen De minister geeft groen licht aan Wakker Nederland en Powned. Niemand kan meer zeggen dat de publieke omroep drie keer de Volkskrant is. Het is dan minstens ook één keer de Telegraaf. We zullen zien of WNL en PowNed ook werkelijk iets gaan toevoegen aan het bestaande aanbod, want dat is de grote vraag.

Maar er zit ook een keerzijde aan de nieuwe omroepen. Het risico van versnippering, de onbestuurbaarheid, de toename van de overhead en de kans op overlappingen neemt toe. Oude omroepen worden niet echt getoetst op hun onderscheidend vermogen. Dat is eigenlijk vreemd, want daardoor vergroot je de kans op dubbelingen. En om aan de onbestuurbaarheid een eind te maken, zou je kunnen kijken naar een maximum aantal omroepen, bijvoorbeeld 10. De niet-ledenomroepen kunnen samengaan, maar ook andere omroepen. Zie het als een tip voor de volgende periode.

Verkenning De minister gaat een toekomstverkenning doen. Hij gaat praten over scenario's voor de publieke omroep. Gelukkig wordt er niet weer een commissie ingeschakeld, daarvan hebben we er wel genoeg.

Voor de SP zijn de volgende zaken van belang bij een toekomstverkenning: -De publieke omroep is van iedereen. Het gaat dus om het bereiken van alle Nederlanders -Naast algemene programma's, gaat het ook om het bereik van specifieke doelgroepen -Kwaliteit is belangrijker dan kijkcijfers -De waardering voor programma's mag dus best een grotere rol spelen -In ruil daarvoor kan het ledental een kleinere rol spelen -Wees efficiënt met de besteding van het overheidsgeld. Kijk goed naar overbodige overhead en naar mogelijke dubbellingen in het systeem. Dat is zonde van tijd en geld. Er kunnen wellicht omroepen fuseren.

Reclame De SP is terughoudend over reclame op de publieke omroep. Afschaffing kost natuurlijk geld. Vandaar dat ik eerder heb voorgesteld het Franse model te volgen: de omroep geleidelijk reclamevrij maken. Dit wordt betaald uit extra belasting op reclame bij de commerciële omroepen.

Reclamevrij jeugdblok Dan over reclame voor kinderen. De speelgoedindustrie is weer volop actief tussen de kinderprogramma's van zapp op Nederland 3. Ik vind dat zeer ongewenst. Geef nu aan ouders en kinderen één plek op TV waar geen reclame te vinden is. Kortom, maak een reclamevrij jeugdblok.

Daarnaast zijn er reclames voor ongezonde voeding, voor snoep, snacks en frisdrank. Het kabinet vindt obesitas een groot probleem en roept hard dat onze kinderen te dik worden. Maar het wordt alleen maar erger. Vorige week kwamen er nieuwe cijfers: het aantal kinderen met overgewicht neemt toe.

Er worden convenanten gesloten en er zijn mooie beloftes. Maar het schiet niet op met deze zelfregulering, de snoepreclames zijn alom aanwezig. U zou een geweldig statement maken als u dit aan banden legt. Kijkt u eens goed naar het voorstel dat ook door de consumentenbond en de Nederlandse hartstichting is gedaan. Stop met alle televisiereclames voor snoep, snacks en frisdrank tussen 07.00 en 21.00 uur. Graag een reactie.

Bezuiniging 25 mln De minister bezuinigt 25 miljoen euro op de publieke omroep. Ik ga ervan uit dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit, van journalistieke producties of ten koste van drama.

In de begroting valt ook te lezen dat aspirant omroepen hoge overheadkosten maken. Dit wordt steeds meer. Kan er voor aspirant omroepen een verplicht samenwerkingsverband komen om overheadkosten te delen? Bijvoorbeeld voor personeelszaken, administratie, etc.?

Is het ook voor erkende omroepen een idee om meer werkzaamheden centraal te regelen? Dit zou flink wat geld kunnen schelen. Hiervan kan weer goede TV worden gemaakt.

Salarissen Twee jaar geleden werd mijn motie aangenomen om de salarissen in Hilversum aan de premiernorm te verbinden. De minister wil dit versoepelen. Vijf presentatoren en drie dj’s mogen meer verdienen. De SP vindt het jammer dat de premiernorm niet voor iedereen geldt, maar het is zeker een verbetering.

BV-constructies Naast het gewone salaris, zijn er presentatoren met een eigen BV-tje. Deze vallen buiten de regeling. Waarom pakt u deze constructies niet aan? Zo wordt het een vat vol goede bedoelingen zonder resultaat. Presentatoren kunnen immers overstappen op een bv-constructie.

Omroepverenigingen zullen zich inspannen dit tegen te gaan. Maar wat zijn de garanties? Kan het Commissariaat voor de Media (CvdM) boetes uitdelen? De omroepvereniging hoeft pas actie te ondernemen als de presentator 181.000 euro + 30% verdient. Daar komt ineens 54.000 euro extra uit de hoge hoed getoverd. Een slechte zaak.

Consumenteninvloed De minister stelt een nieuw model voor consumenteninvloed voor. Het waarborgmodel. Dat heeft goede kanten: de zwakke kanten van de programmaraden verdwijnen en er komt invloed op het digitale aanbod.

Maar er zijn ook nadelen. -de organisatie van een klantenraad ligt bij de kabelaar -de verantwoording van het marktonderzoek ligt bij de kabelaar

De consument zou beter beschermd zijn als de verantwoordelijkheid voor het marktonderzoek en de klantenraad niet bij de kabelaar ligt, maar bijvoorbeeld bij het CvdM. Dat vergroot de onafhankelijkheid. Graag een reactie.

Digitenne Dan mijn aangenomen motie inzake inspraak over digitenne. Ook hier moet inspraak geregeld worden voor consumenten. Er zijn al 900.000 gebruikers.

Wereldomroep Er zijn plannen voor de Wereldomroep, maar ik wil daar toch graag een aantal vragen over stellen. Moet de Wereldomroep zich niet zoals vanouds richten op de Nederlanders om hen zo breed mogelijk te informeren over Nederland? Is de minister zich bewust van het feit dat de samenwerking met de publieke omroep niet veel meer is dan het louter doorprikken van uitzendingen van de NPO en niet bestaat uit het verwerken van bijdragen in eigen uitzendingen? En is het niet een beetje gek om zo veel nadruk te leggen op internet, terwijl er zo veel gebieden in de wereld zijn waar helemaal geen internet is?

Educom: fusie NPS, RVU en Teleac De fusie van NPS, RVU en Teleac is akkoord en kan meer efficiëntie bieden. Zij vragen de minister deze fusie wettelijk mogelijk te maken, maar zij willen ook een bijdrage voor de zgn. frictiekosten. Graag een reactie.

Gedragscode Op 1 januari gaat het dan toch gebeuren. Dan verschijnen de gedragscodes van de omroepen op websites. Maar dat zegt niets over de inhoud. Heeft de Tweede Kamer hier ook nog iets over te zeggen?

Pers Vorige week was het debat over de pers. Vandaag doe ik opnieuw het voorstel om een proef te doen met een gratis kranten abonnement voor jongeren. Graag een reactie.

Dank u wel