nieuws

'Defensie moet stoppen met werving kindsoldaten'

Defensie moet stoppen met 'wervingspropaganda' om tieners vanaf 11 jaar voor het leger te interesseren. Dat zal SP-Kamerlid Remi Poppe bepleiten tijdens de behandeling van de defensie begroting deze week. "Met websites als www.Oranjebaretten.nl benadert de Koninklijke Landmacht kinderen op een onsmakelijke manier. Men heeft het over spanning en sensatie in het leger. Terwijl in werkelijkheid soldaten na een missie vaak mentaal gesloopt zijn en helaas ook kunnen sneuvelen."

Op de bewuste website worden tieners in de leeftijdscategorie 11 tot 16 door 'Sergeant de Beer' opgeroepen zich aan te melden om mee te doen aan 'belangrijke militaire operaties en spannende missies'. Poppe wil dat Defensie stopt met de wervingscampagne voor jongeren. Ook wil hij dat een einde wordt gemaakt aan de ‘propagandistische’ reclames om volwassenen voor het leger te strikken. Poppe: "Die advertenties suggereren dat het leven bij de marine of bij de landmacht een groot avontuur is. De werving moet sober zijn en gericht op een bepaalde functie. En ook een realistisch beeld geven van het werk."

Poppe wil het budget dat in de begroting wordt uitgetrokken voor werving terugbrengen van 20 naar 5 miljoen. "Het bedrag dat vrijkomt kunnen we vervolgens gebruiken om de nazorg van militairen die op missie zijn geweest te verbeteren. Zo’n 10 procent van deze militairen komt terug met een posttraumatisch stresssyndroom (PTSS). Als je nagaat dat er jaarlijks duizenden militairen worden uitgezonden, gaat het dus om honderden gevallen die nauwelijks nazorg krijgen. Ze raken aan de drank, belanden soms zelfs in de cel of worden geconfronteerd met echtscheiding, werkloosheid en ander persoonlijk leed. Familieleden herkennen ze vaak niet meer terug."

Een bijeenkomst die Poppe juni dit jaar organiseerde, resulteerde erin dat een groep veteranen, gesteund door enkele professionele veteranenorganisaties de handen ineen slaat voor een beter veteranenbeleid.