Van Velzen eist spoedwet pedoseksuelen

Er moet een spoedwet komen om toezicht op gevaarlijke pedoseksuelen te regelen. Dat vindt SP-Kamerlid Krista van Velzen nu na Eindhoven ook de gemeente Heuvelrug Sytze van der V. de toegang heeft ontzegd. “Iedereen is het er mee eens dat deze man verplicht toezicht opgelegd moet krijgen maar in de tussentijd loopt hij vrij rond en veroorzaakt angst en commotie in gemeentes. Als we spoedwetten kunnen maken om wegen te verbreden, dan moet ook een wet die de samenleving beschermt tegen gevaarlijke pedoseksuelen de hoogste urgentie krijgen.” Van Velzen zal een motie indienen bij het komende spoeddebat over deze zaak.

Het reclasseringstoezicht dat de Eindhovense pedoseksueel is opgelegd kan niet worden uitgevoerd omdat hij in cassatie is gegaan. Van Velzen vindt dit een fout in de wet. Het kabinet is het hier mee eens, maar geeft totaal geen duidelijkheid over hoe lang het aanpassen van de wet gaat duren. Van Velzen: “Er ontstaat nu een draaimolen waar een gevaarlijk persoon van gemeente naar gemeente wordt gebonjourd. Hirsch Ballin moet duidelijk zijn en deze maas in de wet direct dichten, zodat we niet nog een keer in zo'n situatie belanden.”

Beluister ook de reportage van het Nos Radio 1-journaal:

Betrokken SP'ers