Kamer steunt SP: ‘Drugsbeleid geen Europese aangelegenheid’

De regering moet in Europa de zeggenschap over het drugsbeleid van Nederland gaan terugveroveren. Dit voorstel van SP-Tweede Kamerlid Krista van Velzen kreeg vandaag steun van een meerderheid in de Tweede Kamer. Van Velzen: “Sluipenderwijs heeft de EU toch iets te zeggen gekregen over ons drugsbeleid. Recent hebben we een in Nederland onbekende stof moeten verbieden ‘omdat het moest van Europa’. Dat kan natuurlijk niet, daar gaat Nederland zelf over. Ik ben blij dat een Kamermeerderheid dit met mij eens is.”

In het debat over het verbod op de stof ‘benzylpiperazine’ werd duidelijk dat er geen andere argumenten waren voor een verbod, dan dat dit verbod werd opgelegd door de Europese Unie. Op basis van EU-regels die jaren geleden tot stand zijn gekomen werden de lidstaten nu voor het eerst door de EU verplicht een drug te verbieden. Van Velzen: “Ik wil voorkomen dat de EU de lidstaten in de toekomst kan verplichten bepaalde drugs te verbieden. Nederland moet zelf de afweging kunnen maken hoe gevaarlijk een bepaalde stof is, wat de risico’s zijn en wat een goed beleid zou zijn. Dat is simpelweg een nationale aangelegenheid waar Europa zich niet mee moet bemoeien.”