Inspectie legt Nieuwe Leren op

De onderwijsinspectie dwingt leraren om te werken volgens het Nieuwe Leren. Dat was één van de conclusies op de SP-bijeenkomst over het voortgezet onderwijs. SP-Kamerleden Jasper van Dijk en Manja Smits spraken zaterdag met leraren over de conclusies van het rapport “De leraar aan het woord”.

In werkgroepen werden twee vraagstukken besproken: hoe bereik je kwaliteit en van wie is de school? De werkgroep “kwaliteit” werd ingeleid door Teja Bodéwes en David Geneste van de vakbond Leraren in Actie (LIA). Vier punten stonden centraal: klassen zijn niet groter dan 24 leerlingen, leraren geven maximaal 20 lessen per week, bevoegdheid is verplicht en salarissen worden gekoppeld aan de opleiding. Ook werd opgemerkt dat de Inspectie nog steeds aandringt op het Nieuwe Leren, ook al beweert de regering dat dit na de Commissie Dijsselbloem niet meer zou gebeuren.

De werkgroep “van wie is de school” werd ingeleid door Fenna Vergeer. Zij sprak over de te grote macht van schoolbestuur en management. Om deze te beperken, moet de zeggenschap van leraren vergroot worden. Daarnaast moet de overheid zelf een landelijke CAO afsluiten in plaats van scholen en werkgevers in de VO-raad die het budget onnodig oppotten.

Columnist en leraar Ton van Haperen hield een column waarin hij leraren opriep meer van zich te laten horen. Docenten moeten overtuigend stelling nemen tegen fout beleid, zoals bezuinigingen en onderwijsvernieuwingen die vernielingen blijken te zijn.

Jasper van Dijk sloot de middag af met harde kritiek op de werkgroep van het Kabinet, die op zoek is naar twintig procent bezuinigingen op onderwijs. Ook deed hij een oproep om meer samen te werken. Naast de strijd voor goed onderwijs binnen de scholen, kunnen leraren voorstellen doorgeven aan de SP om ze in de Tweede Kamer te behandelen. Ook zag hij brede instemming over het idee dat de overheid verantwoordelijkheid moet nemen voor de kwaliteit en de financiering van het onderwijs. Binnen dat kader dienen leraren maximale vrijheid te krijgen over de inrichting van het onderwijs.