nieuws

Geld voor openbaar vervoer door schrappen filebelasting

De SP wil het geld dat verkeersminister Eurlings gereserveerd heeft voor de filebelasting in 2010 gaan uitgeven aan het openbaar vervoer. SP-Kamerlid Emile Roemer zal dit voorstel deze week bij de begrotingsbehandeling doen. Roemer: “De filebelasting is een ordinaire pestmaatregel die nauwelijks reizigers naar het openbaar vervoer zal verleiden. We kunnen dus beter het openbaar vervoer stimuleren.”

Zelfs verkeerseconoom Erik Verhoef, een groot voorstander van de kilometerheffing, komt dinsdag in de Telegraaf tot de conclusie dat de filebelasting mensen niet het openbaar vervoer in krijgt. Op basis van de reistijd, betrouwbaarheid en het comfort houdt de auto voor velen een voorsprong. Roemer: “Zolang de trein voor veel mensen qua comfort niet kan tippen aan de auto, moeten de tarieven hierbij aansluiten.” Het SP-Kamerlid stelt dan ook voor om de honderd miljoen euro die de regering in 2010 wil uitgeven aan invoering van de filebelasting uit te geven aan een algemeen kortingstarief van 50% voor de trein.

De filebelasting blijkt daarnaast nauwelijks effect te hebben het aantal files. Roemer: “Mensen die niet in de spits hoeven te rijden, zullen dit nu al zo min mogelijk doen. Een spitsheffing is dan ook zinloos. Beter is het om alternatieven te bevorderen. Daarbij is niet alleen te denken aan het openbaar vervoer, maar ook aan thuiswerken en gespreide werktijden. Verder is via goed mobiliteitsmanagement ook veel fileleed te voorkomen, doordat dan optimaal gebruik gemaakt kan worden van het huidige wegennet.”

De SP heeft volop alternatieven voor de file in het rapport “Van stilstand naar vooruitgang”.