Eindelijk goede informatie voor de reiziger in het Openbaar vervoer

Reizigers kunnen binnenkort eindelijk snel inspelen op vertragingen of uitval van ritten in het openbaar vervoer. De actuele gegevens die daarvoor nodig zijn, werden door de vervoersbedrijven achtergehouden, maar op aandringen van onder andere de SP gaat de staatssecretaris bedrijven verplichten om dit openbaar te maken.

SP-Kamerlid Emile Roemer is tevreden dat dit wordt geregeld voor de reiziger maar spreekt schande van handelswijze van de bedrijven: ‘Deze informatie moet gewoon openbaar en gratis zijn. Voor de reiziger is het al erg genoeg als er sprake is van vertraging. Maar blijkbaar is het teveel gevraagd voor de vervoersbedrijven om de reiziger te laten weten dat ze vertraging hebben.’ Helemaal opvallend is het feit dat veel vervoersbedrijven allang beschikken over deze actuele reisinfo. De NS bijvoorbeeld biedt de informatie wel aan via haar eigen website, maar weigert het te geven aan andere partijen zoals OV9292.nl

Bij een duidelijkere en toegankelijkere reizigersinformatie ligt volgens de SP juist een grote kans om meer mensen tot het openbaar vervoer te verleiden. Veel mensen maken geen gebruik van het openbaar vervoer omdat ze het te moeilijk en te ingewikkeld vinden. Naast die nieuwe groep reizigers, zijn ook de reguliere reizigers hier enorm mee geholpen. "Iedereen wil weten waar je aan toe bent bij vertraging. Dat gaat nu eindelijk geregeld worden," aldus Roemer.