nieuws

‘Boete voor luchtvaartmaatschappijen die rechten passagiers aan de laars lappen’

“De luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om luchtvaartpassagiers rechteloos te houden.” Dat zegt Emile Roemer. Volgens het SP-Kamerlid weigeren ze verplichte informatie aan reizigers te verschaffen, proberen ze gedupeerde reizigers af te schepen met een kop koffie en misleiden ze reizigers die naar hun rechten vragen. Roemer wil dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat boetes gaat uitdelen aan luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan de regels houden.

Roemer: “De nieuwe geschillencommissie luchtvaart die door de luchtvaartbedrijven zelf is opgezet, is een mooi voorbeeld van het duikgedrag. Sinds de oprichting ervan hebben zich ongeveer 15 personen gemeld met een klacht bij deze commissie, terwijl een commercieel bedrijf dat reizigers begeleid bij klachten over dezelfde periode al meer dan 500 klachten kreeg. De overheid heeft 500.000 euro gestoken in de geschillencommissie luchtvaart. Op deze manier is dat weggegooid geld.”

Sinds 2004 hebben luchtvaartpassagiers recht op een schadevergoeding wanneer hun vlucht ernstig is vertraagd of geannuleerd. Een Europese verordening regelt de rechten voor passagiers en de plichten voor luchtvaartbedrijven. Volgens Roemer ontduiken de luchtvaartbedrijven deze regels. “Verplichte informatie voor reizigers is nauwelijks te vinden en bij problemen krijgen passagiers niet te horen wat hun rechten zijn, terwijl dit wel zou moeten. Daarnaast roepen luchtvaartmaatschappijen steeds dat er sprake is van overmacht omdat reizigers dat tóch niet kunnen controleren. Een voorbeeld hiervan is ArkeFly die vakantiegangers op Schiphol 17 uur liet wachten omdat het vakantietoestel voor meer geld kon worden verhuurd aan de Britse autoriteiten om gevangenen of vluchtelingen naar Jamaica te vliegen.”

Roemer vindt dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat snel gebruik moet gaan maken van een database van ‘EU Claim’, waarin alle gegevens over vliegtoestellen waar ook ter wereld worden opgenomen. “Gedupeerde reizigers kunnen via die gegevens makkelijk achterhalen of zij recht hebben op een schadevergoeding. Als de inspectie ook gebruik maakt van deze gegevens, kan zij luchtvaartmaatschappijen een boete opleggen bij iedere overtreding.”

Betrokken SP'ers