'Geen belastinggeld naar kalfsvleespropaganda'

Krista van Velzen wil opheldering over een reclame waarin Rob de Geus, bekend van de Smaakpolitie, kalfsvlees promoot. Het SP-Kamerlid wil weten waarom de Europese Unie mee betaalt aan de commercial. “De Europese Unie komt als sponsor prominent in beeld. Reclame maken mag, maar doe dat niet met ons belastinggeld.”

De EU heeft de Centrale Organisatie voor de Vleessector 2,8 miljoen euro gegeven voor de campagne. De SP heeft al eerder opheldering gevraagd over miljoenen EU-subsidies die waren verstrekt voor de promotie van bloemen en kip. Van Velzen: “Telkens als het in een sector iets minder gaat, tast de EU in de buidel voor reclamecampagnes om de omzet omhoog te krikken. Ik zie geen reden waarom de EU met ons geld het eten van kalfsvlees moet promoten. De spotjes over kip werden nota bene uitgezonden toen de omzet alweer op het oude peil lag.”

In de EU wordt ruim een derde van de 116 miljard euro tellende begroting besteed aan landbouwsubsidies. De SP pleit dan ook al geruime tijd voor het drastisch korten op deze uitgaven. Van Velzen: “In tijden dat iedereen het een beetje zuiniger aan moet doen, past deze spilzucht niet. Met die boodschap moet het kabinet naar Brussel.”