Jansen wil opheldering over milieuschandaal Vlissingen

SP-Kamerlid Paulus Jansen wil dat minister Cramer (Milieu) ervoor zorgt dat de bergen cadmiumhoudend plastic in de haven van Vlissingen snel worden opgeruimd. Naar aanleiding van een tip van omwonenden vond het SP Milieualarmteam de berg die afkomstig blijkt te zijn van oude Heineken-kratten.

Het gebruik van cadmiumkratjes is eind jaren ‘80 verboden. Deze kratten zijn indertijd vervangen door nieuwe exemplaren en tot korrels vermalen, maar nooit verwerkt. Jansen: “Een metershoge berg van giftig plastic ligt dus al jaren in de haven van Vlissingen te verwaaien. De kratten zijn niet voor niets verboden. Het plastic bevat cadmium en is dus een gevaar voor de volksgezondheid. Het moet snel worden opgeruimd.”

De berg ter grootte van een voetbalveld is slechts een deel van de 28.000 ton plastic die is overgebleven van de kratten van Heineken. Elders in Nederland liggen ook nog grote hoeveelheden opgeslagen. In 2005 maakte Heineken een afspraak met de Stichting Natuur en Milieu en het ministerie van Milieu om het afval te verwerken bij het bedrijf Sea Way Refining in Vlissingen. Die ging echter failliet voordat met het verwerken was begonnen. Sindsdien ligt een deel van het cadmiumhoudende plastic op het terrein van het failliete bedrijf. “Inmiddels zijn we vier jaar verder en zegt Heineken dat het nog geen nieuwe verwerker gevonden heeft. Minister Cramer moet dus de zweep laten knallen en Heineken haast laten maken. Dit milieuprobleem moet zo snel mogelijk worden opgelost.”, aldus Jansen.

Bekijk de reportage van EénVandaag: