Gevangenispersoneel loopt grote risico's door bezuinigingen

'Het is wachten op incidenten met fatale gevolgen als staatssecretaris Albayrak er niet snel voor zorgt dat de gevangenissen hun eigen regels in acht nemen,' dit zegt SP-Kamerlid Krista van Velzen. Zij reageert hiermee op de tientallen meldingen die zij van personeel heeft gekregen over de gevolgen van het gebruik van meerpersoonscellen met te weinig personeel.

In verband met de veiligheid moet de deur van een meerpersoonscel door twee of meer bewakers worden geopend. Van Velzen heeft van vele kanten gehoord dat dit door bezuinigingen niet meer kan. In het geval van een vechtpartij in de cel in de nacht kan het personeel niet eens meer ingrijpen doordat er niet genoeg bewakers op de afdeling zijn om deze deur te openen. Uit de praktijk blijkt dat bewakers dit nog wel eens alleen doen met alle risico's van dien. “Doen ze het niet, dan loop je de kans dat een gedetineerde de ander iets aandoet. Doen ze het wel, dan lopen ze zelf gevaar. Plichtsbesef versus eigen veiligheid. Die keuze moet je het personeel niet laten maken,” aldus Van Velzen.

Van Velzen pleit al langer voor het afschaffen van meerpersoonscellen. Zolang dit nog niet gebeurt wil zij extra personeel op de afdelingen met meerpersoonscellen. Ook moet het plaats nemen van een gedetineerde op een meerpersoonscel weer vrijwillig worden. “Dan zullen de onderlinge spanningen, vechtpartijen en veiligheidsrisico’s voor het personeel verminderen,” aldus het Kamerlid. Van Velzen heeft inmiddels Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Albayrak.

Betrokken SP'ers