Krokodillentranen van de coalitie om verspilling armoedegeld

SP-Kamerlid Sadet Karabulut is verontwaardigd over het bericht dat gemeenten miljoenen euro’s voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening gebruiken voor andere doeleinden. Karabulut: “Wat helemaal treurig is, is dat het kabinet mooie sier maakt met geld voor armoedebestrijding. Maar als ik vraag of zij gemeenten willen verplichten dit geld te besteden aan de armen, dan krijg ik nul op rekest. Dat is hypocriet.”

Uit een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) blijkt dat 40 procent van de onderzochte gemeenten het geld voor de bestrijding van armoede en schuldhulpverlening aan andere zaken besteedt. Reden is dat gemeenten het geld vrij kunnen besteden. Sommige gemeenten leggen geld toe, maar andere gemeenten besteden het geld voor armoedebestrijding aan prestigeprojecten of stoeptegels. Deze week vroeg Karabulut staatssecretaris Klijnsma om gemeenten te verplichten het geld te gebruiken waar het voor bedoeld is; armoedebestrijding en schuldhulpverlening. De staatssecretaris weigerde dit. Net als het CDA en de PvdA. Karabulut: “Deze partijen blazen hoog van de toren over hoe geschrokken ze zijn dat het armoedegeld niet goed wordt besteed maar weigeren daar consequenties aan te verbinden. Zolang ze onze voorstellen niet steunen, blijven het krokodillentranen.”

Het Kamerlid begrijpt niet dat staatssecretaris Klijnsma (PvdA) vindt dat gemeenten de vrijheid moeten behouden om het geld naar eigen inzicht te besteden. Karabulut: “PvdA-leider Wouter Bos heeft 80 miljard garantie aan de banken gegeven, maar zijn partijgenoot weigert een garantie van 80 miljoen af te geven voor de armsten in ons land. Dit maakt weer duidelijk waar de prioriteiten van dit kabinet liggen.”

Uit een inventarisatie van de SP bleek onlangs nog dat gemeenten mensen die bijzondere bijstand aanvragen voor duurzame gebruiksgoederen simpelweg worden doorverwezen naar de kredietbank om het geld te lenen. Hiermee worden mensen met een laag inkomen zonder pardon in de schulden gestoken. Alhoewel in het coalitieakkoord is opgenomen om dit aan banden te leggen, stemden het CDA, PvdA en CU ook tegen dit voorstel van de SP om een einde te maken aan leenbijstand voor mensen met een laag inkomen.

Betrokken SP'ers