Kant: ‘Ontslagdreiging door Ter Horst ongepast'

SP-fractievoorzitter Agnes Kant vindt het ongepast dat minister ter Horst (Binnenlandse Zaken) dreigt om politieagenten, brandweermannen en ander overheidspersoneel te ontslaan als pensioenfonds ABP de pensioenpremies verhoogt. Volgens Kant is het juist het rigide gedrag van minister Donner dat het ABP dwingt tot deze vergaande maatregel. “Ter Horst moet haar collega Donner op het matje roepen, in plaats van te dreigen mensen te op straat te zetten.”

Kant vindt dat minister Donner de pensioenfondsen nog steeds te weinig ruimte geeft om zich te herstellen van de financiële problemen waar zij door de dalende aandelenkoersen en lage rentes in terecht zijn gekomen. Hierdoor zijn pensioenfondsen genoodzaakt fors in te grijpen. Maandag kondigden de pensioenfondsen ‘Zorg en Welzijn’ en ‘PME’ al aan de pensioenen te bevriezen. “Het kabinet geeft een slecht voorbeeld aan andere werkgevers door te zeggen dat een verhoging van de pensioenpremies aanleiding is om ontslagen aan te kondigen.”

Ter Horst noemt als mogelijke oplossing het verhogen van de AOW-leeftijd. Kant vindt dit vreemd, omdat de SER tot oktober de tijd heeft gekregen om alternatieven te bedenken voor de verhoging van de AOW-leeftijd. “Kennelijk heeft de minister haar conclusies al getrokken en heeft zij weinig boodschap aan het advies dat nog moet komen.”

Betrokken SP'ers