'Brusselse bureaucratie Kafkaiaans'

'In Brussel geldt: eerst de regels dan de mensen. Deze klacht hoor ik van iedereen die met de Brusselse bureaucratie te maken heeft. In de Amsterdamse Jellinekkliniek was het niet anders. Een medewerker beschreef tijdens mijn werkbezoek de regels waar ze aan moeten voldoen als nog vreemder dan een roman van Kafka'.

Jellinekkliniek

Dat zegt Niels Jongerius, SP-kandidaat voor de Europese verkiezingen. Hij bezoekt verschillende bedrijven en organisaties die met Brussel te maken hebben. 'De voorbeelden verschillen maar de kern blijft hetzelfde: dit Europa is bemoeizuchtig tot op het bizarre af'. In de Jellinekkliniek werd Jongerius geconfronteerd met een succesvol project dat nu met enkele partnerorganisaties over de grens wordt gelanceerd. De regelzucht waarmee het project, door Europese steun geconfronteerd werd, was volgens de medewerkers 'Kafkaiaans'. Zo moest de Jellinekkliniek een fout die in een door de EU aangeleverd administratiesysteem zelf aan een andere Brusselse afdeling melden, blijkbaar omdat de communicatie tussen Brusselse ambtenaren niet goed verloopt. Ook maakte Brussel een aangetekend verstuurd document zoek en eiste dat de afzender het verloren origineel nogmaals toezond, een nagezonden kopie verklaarde Brussel ongeldig. 'De medewerkers van zo'n project zien hun betrokkenheid kelderen door de belachelijke regeldruk. De EU moet zich wat de SP betreft niet met alles willen bemoeien, Nederland wil gewoon minder Brussel' aldus Jongerius.