'Laat Kamerleden toe bij Afghanistan-conferentie'

Leden van de defensiecommissie van de Tweede Kamer moeten als waarnemer aanwezig kunnen zijn bij de internationale Afghanistan-conferentie. Dat stelt SP-Kamerlid Harry van Bommel. Nederland is op 31 maart gastland van die conferentie in Den Haag.

Volgens de SP'er staat er op de conferentie veel op het spel dat Nederland direct aangaat. “Er wordt veel druk op Nederland gezet om langer dan afgesproken in Afghanistan te blijven en nu al meer militairen te leveren. Eén dag na de conferentie praat de Tweede Kamer met de regering over het voorstel om extra commando’s te leveren. Tevens zal de militaire strategie aan de orde komen. Het zou onvoorstelbaar zijn indien die belangrijke onderwerpen daags ervoor worden besproken zonder dat de Kamer van de ideeën daarover direct kennis kan nemen.” Van Bommel verwacht dat andere fracties zijn verzoek aan de regering zullen steunen.

Het is niet ongewoon dat parlementariërs dit soort conferenties bezoeken. Leden van de Kamer worden ook elk jaar als waarnemer naar de Algemene Vergadering van de VN gestuurd. Ook eerdere incidentele conferenties, zoals die over de uitbanning van clusterbommen, zijn door Kamerleden bezocht. “De regering zou grote betrokkenheid van de Kamer bij dit belangrijke vraagstuk moeten toejuichen,” aldus Van Bommel.

Update: Het verzoek van Harry van Bommel is ingewilligd.