Kant eist terugtrekking De Waal als overheidscommissaris bij ING

Fractievoorzitter Agnes Kant vindt dat Lodewijk de Waal zich, nog voor hij officieel in functie is, heeft gediskwalificeerd als overheidscommissaris voor ING. Als commissaris krijgt hij een vetorecht over het beloningsbeleid. Maar hij zei vanavond in het programma Pauw & Witteman dat hij niet weet of hij dat veto-recht wel had uitgeoefend over de startbonus van ING-topman Flynn. Deze startbonus kan maximaal 1,3 miljoen euro bedragen.

Kant: “Een overheidscommissaris hoort de bonussencultuur te bestrijden. De heer De Waal heeft zich vanavond met zijn slappe houding gediskwalificeerd. Hij is duidelijk niet geschikt om orde op zaken te stellen in het ontspoorde bankwezen. De norm moet zijn: geen bonussen, en dat lijkt hij niet te begrijpen. Ik zal er daarom bij de regering op aandringen om hem terug te trekken als overheidscommissaris, en te vervangen door iemand die wel strijdvaardig is ingesteld.”

Betrokken SP'ers