Inspectie spreekt scholen aan op ouderbijdrage

Dankzij tips van de SP heeft de onderwijsinspectie achttien scholen aangesproken op hun omgang met de vrijwillige ouderbijdrage. Op een aantal van deze scholen werd de vrijwillige ouderbijdrage zelfs verplicht gesteld. SP Kamerlid Jasper van Dijk: “De ouderbijdrage mag nooit meer dan een extraatje zijn. Als scholen extra inkomsten willen, moeten ze niet bij de ouders maar bij de regering zijn.”

Uit eerder onderzoek van de SP kwam naar voren dat veel scholen onduidelijk zijn over het feit dat de ouderbijdrage een vrijwillige bijdrage is. In reactie beloofde staatssecretaris Van Bijsterveldt dat de onderwijsinspectie de scholen daarop zou aanspreken. Daarnaast doet de inspectie onderzoek onder alle scholen naar de omgang met de ouderbijdrage.

Van Dijk: “De snelle actie van de inspectie is terecht. Maar het toont ook aan dat er nog veel mis is met de ouderbijdrage. Lang niet altijd is duidelijk dat de ouderbijdrage vrijwillig is. Ook vragen scholen soms een bijdrage van honderden euro's. Op deze manier worden kinderen van minder welgestelde ouders buitengesloten. Daarom is de SP voorstander van een maximum van 50 euro voor de ouderbijdrage.”