SP start met reeks hoorspelen voor radio en internet

Vanaf zaterdag start de SP met de serie hoorspelen 'Ongehoord – geluiden uit de samenleving'. De hoorspelen zijn te beluisteren via zendtijd voor politieke partijen op radio 5, en via podcast op internet. De eerste aflevering 'De Grijze Weerschijn' schetst, met gevoel voor humor, een indringend beeld van de ouderenzorg in Nederland. SP-Fractievoorzitter Agnes Kant: “Het hoorspel is een mooie manier om mensen aan het denken te zetten. En ik weet zeker dat men er ook veel plezier aan gaat beleven.”

De productie van de hoorspelen ligt in handen van Jet van Boxtel, Bram Kniest en Lionn van der Horst. Van Boxtel is oud programma- en documentairemaker bij de VPRO Radio, één van VPRO's illustere Nachtzusters en verantwoordelijk voor een groot aantal hoorspelen op de Nederlandse radio. Als tekstschrijvers heeft het productieteam onder andere Tom Sijtsma en Henk van Straaten aangetrokken. Naast de stemmen van Van Boxtel, Kniest en Van der Horst, zijn ook onder andere ook acteurs als Frits Lambrechts, Ottolien Boeschoten en Hans Leenderts te horen.

De SP heeft ervoor gekozen om de programmamakers zoveel mogelijk vrijheid te geven. Dit was voor Van Boxtel en haar team reden om de opdracht aan te nemen. Van Boxtel: “Vrijheid in vorm en benadering, dat is fijn werken. Natuurlijk is de SP uiteindelijk verantwoordelijk, maar zoals de samenwerking loopt, kunnen wij volledig ons ei kwijt in de thema's die ons zijn aangereikt. En, voor mij zeer belangrijk, het hoorspel wordt weer eens goed onder de aandacht gebracht. Want het hoorspel is wat mij betreft één van de meest ondergewaardeerde manieren van radio maken.”

In de serie 'Ongehoord – geluiden uit de samenleving' zal iedere maand een nieuwe aflevering te horen zijn. De eerste aflevering gaat zaterdag op radio 5 bij zendtijd voor politieke partijen in première, exact om 19:14 uur. Op internet is de aflevering vanaf zaterdag te beluisteren via www.sp.nl/ongehoord