Uitstel handelsvoordelen Israel

Op voorstel van de fractie waartoe de SP behoort, heeft het Europees Parlement vandaag besloten tot uitstel van de stemming over een verdrag tussen de EU en Israel. Dit zogenoemde associatieverdrag zou allerlei handelsvoordelen opleveren voor Israel, maar die blijven voorlopig in de ijskast.

Controversieel

SP-Europarlementslid Erik Meijer: 'De uitslag van de stemming, 194 voor en 173 tegen, drukt goed uit hoe controversieel dit associatieverdrag wordt gevonden. Wij zijn er als mede-initiatiefnemers op tegen dat Israel EU-handelsvoordelen zou krijgen terwijl het de Gazastrook belegert, doorgaat met de bouw van een scheidingsmuur tussen Israel en Palestijns gebied en omdat het onverstoorbaar doorgaat met de bouw van nederzettingen in de bezette gebieden.'

Gaza, het witte gebiedje helemaal links op dit Wikipediakaartje

Streep Het uitstel van de beslissing op het associatieverdrag is voor de SP een politiek succes. 'Binnenkort zijn er verkiezingen in Israel, de hardliners lijken te gaan winnen. De conservatieve Likud-politicus Benjamin Netanjahu, die aankondigt alle onderhandelingen met de Palestijnen stop te willen zetten, verdient dit steuntje in de rug niet. Hij zou dit EU-vertrouwen in zijn campagne kunnen gebruiken: daar is vandaag een streep door gezet.' Aldus Erik Meijer.