Eisen SP over beperking topinkomens krijgen steun

De SP krijgt steun voor een aantal voorstellen om de topinkomens in de semi-publieke sector aan te pakken. Dat bleek gisteren tijdens een overleg met zeven ministers (Ter Horst, Bos, Van der Laan, Plasterk, Klink, Eurlings en Van der Hoeven). Door alle betrokken ministers naar de Tweede Kamer te halen wilde de SP voorkomen dat minister van Binnenlandse Zaken Ter Horst de verantwoordelijkheid van de aanpak van topinkomens doorschoof naar een collega-minister, zoals in het verleden gebeurde. Initiator van de debatten SP-Kamerlid Van Raak: “Er lijkt eindelijk schot te komen in de aanpak van topsalarissen, al heeft het heel erg lang geduurd. Toch zijn helaas nog wel een aantal open einden, zoals de precieze hoogte van de Balkenende-norm, waardoor duidelijk wordt dat ministers en partijen maar niet lijken te begrijpen dat publieke gelden niet in de zakken van grootverdieners moeten komen.”

De SP wil dat bestuurders in de semi-publieke sector (zoals zorg, openbaar vervoer, woningcorporaties, media en energiebedrijven) niet meer verdienen dan de minister president, wiens salaris op dit moment 135.000 euro is. Nu heerst bij deze diensten een graaicultuur en krijgen bestuurders vergoedingen die kunnen oplopen tot vier, zes of zelfs acht ton. De regering wil voor de meeste diensten een beloningscode opstellen, die veel hoger kan worden dan het inkomen van de premier.

PvdA, ChristenUnie en GroenLinks steunden het voorstel om bestuurders van vervoersondernemingen als de Nederlandse Spoorwegen, luchthaven Schiphol en de vervoersbedrijven in de grote steden niet meer te laten verdienen dan de minister-president. CDA, PvdA, ChristenUnie en GroenLinks steunden voorstellen om directeuren van woningcorporaties en bestuurders van zorginstellingen voor ouderen, zieken en gehandicapten niet meer te laten verdienen dan de ‘Balkenende-norm’. Weinig steun is er vooralsnog voor het voorstel om ook bestuurders van ziekenhuizen en zorgverzekeringen onder de ‘Balkenende-norm’ te brengen. Ook onzeker is of het voorstel van de SP wordt overgenomen om niet alleen de inkomens van bestuurders bij de publieke omroep, maar ook die van presentatoren en dj’s te beperken tot de ‘Balkenende-norm’. De SP wil een dergelijke norm ook stellen bij de energiebedrijven, die eveneens in publieke handen zijn.

Onduidelijkheid bleef bestaan over de hoogte van de ‘Balkenende-norm’. De regering stelt een maximum voor dat 30 procent hoger ligt dan het huidige inkomen van de premier. Dat zou dan een maximum salaris van 176.000 euro moeten worden. SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak: ‘De naam Balkenende-norm moet staan voor het salaris van de premier. Bestuurders die 30 procent meer verdienen dan Balkenende daaronder scharen is volksverlakkerij.”