Ook mensen zonder auto gaan bloeden voor filebelasting

Ook mensen zonder auto gaan extra belast worden om de foute kilometerheffing van minister Eurlings in te kunnen voeren. Dit heeft het kabinet besloten in een nieuwe poging om coalitiepartijen CDA en PvdA te overtuigen in te stemmen met het nieuwe systeem om autogebruik te belasten. SP-Kamerlid Emile Roemer: “Omdat de automobilisten niet nóg meer mogen gaan betalen, gaat de extra rekening nu ook naar mensen zonder auto. Ronduit belachelijk.”

Woensdag werd duidelijk dat CDA en PvdA grote problemen hadden met het voornemen om de zogenaamde opcenten (het onderdeel van de Motorrijtuigenbelasting dat naar de provincies gaat) te schrappen in de omschakeling naar een kilometerheffing. Vandaag kwam Eurlings met een oplossing: deze opcenten verdwijnen en daarvoor in de plaats komt een nieuwe provinciale belasting die door alle inwoners betaald moet worden: auto of geen auto.

“De kilometerheffing is een ordinaire filebelasting, want de mensen gaan extra betalen terwijl de verkeersproblemen niet opgelost worden,” stelt Roemer. “Dat is al erg genoeg. Maar nu gaan, om dit mogelijk te maken, de mensen zónder auto ook nog gedwongen worden mee te betalen. Deze verkeersminister is echt de weg kwijt.”