CDA en PvdA laten klanten Essent in de kou staan

SP-Kamerlid Paulus Jansen is uitermate teleurgesteld in de houding van minister Van der Hoeven en de fracties van CDA en PvdA in het spoeddebat over de uitverkoop van Essent. De minister gaf tijdens het debat aan dat de verkoop van aandelen Essent ongewenst is, maar dat zij niet alles op alles zal zetten om dit te voorkomen. Een motie waarin Jansen de minister opriep dit toch te doen, werd door de coalitie verworpen.

Elektriciteit

Jansen: “De minister weigert er gewoon álles aan te doen om de verkoop van aandelen Essent te voorkomen. Ze vraagt de provincies slechts vriendelijk zich te bezinnen, omdat zij ‘er niet over gaat’. Maar het zijn voornamelijk háár partijgenoten die samen met een handjevol PvdA-gedeputeerden de verkoop voorstellen.”

Met uitzondering van de VVD, was de gehele Tweede Kamer uitermate kritisch over de voorgenomen verkoop van de Essent-aandelen, maar de fracties van CDA en PvdA moesten concluderen dat vrijwel alle zeggenschap van de Tweede Kamer hierover is verdwenen. Jansen: “Dat komt omdat deze fracties allemaal de Splitsingswet hebben gesteund, waarin wordt geregeld dat de leveringstakken van de energiebedrijven worden geprivatiseerd. Daarmee gaven zij de lagere overheden een vrijbrief om met hun aandelen te doen wat ze willen. Hun opstelling is dus uitermate hypocriet.”

Jansen vreest dat bij een uitverkoop van Essent aandelen in handen komen van buitenlandse investeerders die zich vooral bezighouden met buitenlandse avonturen en zo groot mogelijke winsten. “Dat komt nooit ten goede aan de klant.”