Vrij baan terugdraaien marktwerking openbaar vervoer

Na jarenlange onzekerheid heeft staatssecretaris Huizinga (Verkeer) vandaag aangegeven dat Europa niet dwingt om het openbaar vervoer openbaar te aanbesteden. SP-Kamerlid Emile Roemer: “De marktwerking in het busvervoer is een Nederlands hersenspinsel, wat we dus ook zelf weer terug kunnen draaien. Te beginnen bij de grote steden die nog een eigen vervoersbedrijf hebben. Daarna kunnen we ook het busvervoer in de rest van Nederland weer op orde gaan brengen.”

In opdracht van de Tweede Kamer was er onderzoek gedaan naar de juridische gevolgen wanneer Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hun openbaar vervoer onderhands zouden gunnen aan hun eigen vervoerbedrijf. In reactie op dit onderzoek geeft de staatssecretaris nu aan dat er nauwelijks juridische risico’s zijn. Wel moet snel geregeld worden dat de verzelfstandiging van de vervoersbedrijven teruggedraaid wordt. De opdrachtgevende overheid moet weer echte zeggenschap over het vervoersbedrijf krijgen.

Roemer is blij met deze uitkomst: “Sinds SP-Europarlementarier Erik Meijer in 2001 de verdere marktdwang in het openbaar vervoer heeft weten te stoppen, dringen wij er bij de regering op aan in Nederland te stoppen met deze onzin. Eindelijk erkent de regering nu dat de openbare aanbestedingen helemaal niet hoeven. De drie grote steden kunnen het vervoer zelf regelen als we snel de vervoerbedrijven GVB, RET en HTM weer onder directe overheidszeggenschap laten vallen. Tijd om de bus weer terug te pakken!”

Volgens de SP is de weg geopend naar het terugdraaien van de marktwerkingtrend. Roemer: “Onlangs toonde ons Wetenschappelijk Bureau al aan dat de marktwerking vooral heeft geleid tot veel onzekerheid en onbetrouwbare busdiensten. Bovendien is er nooit sprake geweest van echte concurrentie, omdat er slechts drie grote commerciële busbedrijven in Nederland actief zijn die ook nog eens samenwerken. Zo lieten ze met z’n allen onlangs nog de Waddeneilanden vallen, want daar wilde niemand rijden. Nu is duidelijk dat er weer toekomst is voor overheidsbedrijven die wel garant willen en kunnen staan voor goed openbaar vervoer in heel Nederland.”

Betrokken SP'ers