Voorstel SP overgenomen: meer aandacht voor preventie bij ouderen

De Tweede Kamer heeft een voorstel van Agnes Kant aangenomen om ouderen als specifieke doelgroep van het publieke gezondheidsbeleid te definiƫren. De consequenties van dit voorstel zijn van groot belang op de gezondheid van ouderen en kan er voor zorgen dat ouderen langer, gezond thuis kunnen blijven wonen.

Gemeenten zullen voortaan in hun vierjaarlijkse gezondheidsplannen specifiek aandacht moeten vestigen op de preventie van zorgproblemen bij ouderen. Gemeenten moeten dan beleid ontwikkelen, bijvoorbeeld om ondervoeding en vereenzaming te voorkomen en vroeg te signaleren. Dit kan door het oprichten van ouderenconsultatiebureaus.

Jongeren waren al als specifieke doelgroep aangewezen in de Wet Publieke Gezondheid. Deze wet regelt de algemene gezondheidszorg van de bevolking. Het gaat dan om de bestrijding van infectieziektes, maar ook het preventiebeleid als het voorkomen van gezondheidsschade en bevordering van stoppen met roken.

De GGD en de Vereniging Nederlandse Gemeenten hebben verheugd gereageerd op het aannemen van dit voorstel.