Verpakkingsbelasting niet bedoeld voor consument maar voor producent

"Producenten en winkeliers maken van verpakkingsbelasting een farce," stelt SP-Kamerlid Remi Poppe. "Het was bedoeld om de hoeveelheid afval van verpakkingsmateriaal terug te dringen, niet om de prijzen voor de consumenten op te drijven." De SP wil dat bij de aanpak van het probleem niet zozeer de consument maar vooral de producent wordt aangepakt.

De producenten zouden de belasting uiteraard doorrekenen aan de consument. Dit gebeurt nu echter niet eerlijk: winkeliers rekenen in procenten terwijl het in werkelijkheid maar om tienden van centen per verpakking gaat. Daardoor maken ze extra winsten. "Dat zag ik vorig jaar al aankomen, de consument wordt weer de dupe terwijl die niet om de onnodige verpakkingen vraagt," zegt Poppe. "Mijn motie om er voor te zorgen dat de belastingbetaler er niet op achteruit mocht gaan haalde het toen niet. De VVD van Mark Rutte - die nu een grote mond open trekt - stemde daar tegen, samen met de PvdA, CDA en Christen Unie."

De discussie gaat ook nu weer niet over het echte probleem: verspilling van grondstoffen en de groeiende afvalberg. De producenten van verpakkingen nemen niet uit zich zelf de verantwoordelijkheid om de hoeveelheid afval te verminderen. Daar hoor je ook de VVD niet over, die partij vertroebelt liever de discussie zodat de echte vervuilers gewoon kunnen blijven vervuilen.

Poppe: "De SP ziet veel meer in strenge eisen aan verpakkingen en een statiegeldsysteem voor alle plastic flessen. Ook moet vaker gebruik worden gemaakt van het afbreekbare 'bioplastic'. De producenten en winkeliers moeten het probleem niet voortdurend afwentelen op de consument en belastingbetaler."