Van Bommel: ‘Tijd voor Nederlandse excuses in Suriname voor slavernijverleden’

SP-Kamerlid Harry van Bommel zal premier Balkenende vragen om tijdens zijn aanstaande bezoek aan Suriname excuses aan te bieden voor het Nederlandse slavernijverleden. Het is 145 jaar geleden dat de slavernij in onze koloniën werd afgeschaft. Tot nu toe heeft Nederland in Suriname nooit officieel excuses aangeboden.

Minister-president Balkenende brengt met minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) op 13 en 14 mei een bezoek aan de voormalige Nederlandse kolonie. Van Bommel: “Dit is een unieke kans om ruimhartig te erkennen dat Nederland fout zat in de slavernij. Slavernij is een misdrijf tegen de menselijkheid. In het geval van Suriname was dat ook nog een erg omvangrijk misdrijf. Ruim 300.000 mensen zijn uit Afrika naar Suriname gebracht. De gevolgen zijn er tot op de dag van vandaag voelbaar.”

Voormalig Brits premier Tony Blair bood bij een bezoek aan de oud-kolonie Ghana openlijk en ruiterlijk excuses aan voor de rol die Engeland had gespeeld in de slavenhandel. “Laat premier Balkenende, net als Tony Blair, een formeel excuus uitspreken namens ons land,” stelt Van Bommel. Hij wil dat er daarnaast nauwgezet onderzoek en een historische beschrijving komt van deze donkere periode. “Dat moet vervolgens een vertaling krijgen naar het geschiedenisonderwijs, zodat onze kinderen op een eerlijke wijze kennis kunnen nemen van de geschiedenis.”