nieuws

Onderzoek SP: openbaar vervoer minder betrouwbaar door marktwerking

Het openbaar vervoer is door de toegenomen concurrentie veel minder betrouwbaar geworden. Dat is één van de belangrijke conclusies van een diepgaand onderzoek van het Wetenschappelijk Bureau van de SP. De keuze van de politiek voor meer marktwerking heeft geleid tot veel onzekerheden voor reizigers en personeel. Lijnen sluiten minder goed op elkaar aan, veranderen sneller en er vallen vaker bussen uit.

Het Wetenschappelijk Bureau van de SP heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen van de marktwerking bij de bussen sinds 2001. Niet alleen is gekeken naar de financiële gevolgen van het aanbesteden, maar is ook naar de daadwerkelijke gevolgen voor reizigers en personeel. Doordat vervoersbedrijven vooral op papier goede resultaten willen boeken, blijkt er een flink verschil te zitten tussen deze theoretische resultaten en de daadwerkelijke prestaties van busbedrijven.

Volgens onderzoeker Nico Schouten willen vervoersbedrijven en overheden graag goede sier maken met een papieren werkelijkheid. “Zo schrijven vervoerbedrijven vaak alle ritten op om de aanbesteding te kunnen winnen, maar daarbij worden ook ritjes naar de garage meegeteld. Op papier staat dat mooi, maar de reiziger heeft er niets aan. Ook investeren vervoersbedrijven tegenwoordig weinig in de opleiding van chauffeurs, met een gebrek aan personeel als gevolg. Hierdoor vallen nogal eens ritten uit en levert een vervoersbedrijf niet wat zij aanvankelijk beloofde.”

SP-Kamerlid Emile Roemer is blij met het rapport van het Wetenschappelijk Bureau. “Al langer hadden we het idee dat er erg veel misgaat door de marktwerking in het openbaar vervoer. De staatssecretaris verschuilt zich hierbij telkens achter mooie cijfers en beloften. Nu wordt overduidelijk aangetoond dat er tussen de wens en de realisatie een groot verschil zit. Marktwerking zorgt ervoor dat niemand zich meer verantwoordelijk voelt voor het openbaar vervoer. Buslijnen worden uitgekleed, dienstregelingen onverantwoord ingekort en personeel slecht behandeld. Met de marktwerking zitten we op de verkeerde weg. Ik zal de staatssecretaris blijven confronteren met de praktijk van het openbaar vervoer en haar aansporen de onzalige marktwerking terug te draaien.”