Gesthuizen bij actie TNT-personeel voor fatsoenlijk loon

Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen is vandaag op pad geweest met actievoerend personeel van TNT Post. De medewerkers van het Nederlandse postbedrijf trokken met 300 man en vrouw naar de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf bij Schiphol om hun looneis kracht bij te zetten.

Sharon Gesthuizen in gesprek met postbodes en -sorteerders

Reden van het protest is het vastlopen van de cao-onderhandelingen, die nu al meer dan een jaar duren. Gesthuizen was aanwezig om de actievoerders te ondersteunen. Aanstaande woensdag wordt er in Utrecht actie gevoerd. Die dag loopt het ultimatum af dat de bonden gezamenlijk aan TNT hebben gesteld. De looneis van 3,5 % moet dan zijn ingewilligd.

Intussen gaan nieuwkomers op de postmarkt door met het in stukloon uitbetalen van postbezorgers. Daarmee wordt het minimumloon stelselmatig ontdoken en postbezorgers hebben nagenoeg geen sociale bescherming meer. Door de liberalisering een aantal jaar geleden is de postmarkt is veranderd in een slagveld van oneerlijke concurrentie. Dit gaat vooral ten koste van de werknemers.

Gesthuizen: “De roep om een eerlijke cao is terecht, net als het dringende beroep op de politiek om nu eindelijk eens een einde te maken aan dat stukloon. Want de post gaat kapot aan de oneerlijke concurrentie. Daar zijn ook de bedrijfsleiding en de werknemers het over eens.”

De SP zal ook op woensdag 16 april aanwezig zijn in Utrecht en gaat zowel binnen als buiten de Tweede Kamer de komende tijd fel van leer. Voor het behoud van goede banen en tegen het stukloon en het aandeelhouderskapitalisme dat de markt verziekt.