Randstadprovincie naar prullenbak, concentreer op beter openbaar vervoer

Het idee van de Randstadprovincie kan in de prullenbak, concludeert SP-Kamerlid Hans van Leeuwen uit de vandaag gepresenteerde studie van het Ruimtelijk Planbureau. “We moeten voorkomen dat de Randstad dichtslibt,” stelt Van Leeuwen. “Versterk daarom het openbaar vervoer, dat is veel belangrijker dan een bestuurlijke herindeling waar geen mens op zit te wachten.”

De studie maakt duidelijk dat het oplossen van de vele ruimtelijke problemen in de Randstad niet afhankelijk is van een nieuwe bestuurslaag. Ook blijkt dat het openbaar vervoer sterk achter blijft. De mogelijkheden van een modern OV-netwerk om ruimtelijke ontwikkelingen te sturen, worden niet benut.

Van Leeuwen: “De SP heeft altijd grote vraagtekens gezet bij het automatisme waarmee problemen toegeschreven worden aan de organisatie van het bestuur. Het moet vaker gaan om de keuzes die gemaakt worden. Ik hoop dat deze studie ook anderen tot de conclusie brengt dat het idee van een Randstadprovincie in de prullenbak kan worden geschoven.”

De SP wil dat in de Randstad nu eindelijk eens serieus aan een goed regionaal netwerk van openbaarvervoer gewerkt gaat worden. Van Leeuwen: “Dat is noodzakelijk om te voorkomen dat de Randstad helemaal dichtslibt. Net als het stoppen met marktwerking en verdere privatisering van het openbaar vervoer. Want, zo blijkt uit de studie, dat zorgt voor versnippering, belemmert de afstemming en maakt het moeilijker om de schaarse ruimte optimaal te benutten.”

Het rapport van het Ruimtelijk Planbureau is op initiatief van de SP in opdracht van de Tweede Kamer tot stand gekomen. Binnenkort volgt een debat met de minister.