Objectieve klachtenbehandeling kinderopvang veilig gesteld

Door een wetswijziging heeft Sharon Gesthuizen het mogelijk gemaakt dat er volledig objectieve klachtenkamers komen voor oudercommissies in de kinderopvang. Gesthuizen: “Het was mogelijk dat een bestuurder van een instelling een klacht over zichzelf behandelde. Dat is de slager die zijn eigen vlees keurt. Door onze wetswijziging kan deze situatie zich niet meer voordoen.”

Gesthuizen diende ook een wetswijziging in die een landelijke klachtenkamer verplicht stelde. Dat voorstel haalde het niet, net zo min als het voorstel om landelijke uitspraken bindend te verklaren. Gesthuizen: “Ook hier zie je weer dat marktwerking boven alles gaat bij de meeste partijen. Men heeft er volledig vertrouwen in dat alle kinderopvanginstellingen goede eigen klachtenkamers zullen instellen. Dat zal soms zeker lukken, maar waarschijnlijk lang niet altijd. Een landelijke klachtenkamer zou de zekerheid geven van een goede en snelle afhandeling. Daar is iedereen mee gebaat.” Gesthuizen: “Ik ben in ieder geval blij dat ouders er op kunnen rekenen dat de eigen klachtenkamers van de kinderopvanginstellingen objectief zijn.”