Donner moet TNT-topman Bakker uit commissie zetten

De SP wil dat minister Donner TNT-topman Bakker uit de commissie Arbeidsparticipatie zet waar hij momenteel leiding aan geeft. Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt: "Bakker heeft als werkgever een direct financieel belang bij het advies dat de commissie moet uitbrengen. Hij wil zelf duizenden werknemers ontslaan en heeft een dochteronderneming opgericht die postbodes op stukloon laat werken. Bovendien gaat hij in Duitsland tekeer tegen het minimumloon en sloot hij daar een CAO met een marionettenvakbond. Van zo iemand kun je niet verwachten dat hij een evenwichtig advies gaat uitbrengen."

De Europese organisatie van 80 vakbonden in de postsector dreigt met boycot van TNT post. De Nederlandse multinational weigert in Duitsland het minimumloon uit te betalen dat Duitse vakbonden en werkgevers in de postsector zijn overeengekomen en dat wettelijk is vastgelegd. Het bedrijf heeft met een door werkgevers opgerichte vakbond een CAO afgesloten met een veel lager minimumloon. Bij de aankondiging van de invoering van een minimumloon kondigde topman Peter Bakker van TNT te stoppen met zijn werk in Duitsland. Zijn bedrijf zou dan niet meer kunnen concurreren op de Duitse markt. Nu probeert Bakker dat wettelijk minimumloon te torpederen. In Nederland wil TNT bovendien duizenden werknemers ontslaan en heeft het een dochteronderneming opgericht die postbodes op stukloon laat werken, waardoor zij vaak onder het minimumloon uitkomen.

Staatssecretaris Heemskerk heeft besloten dat de liberalisering van de postmarkt niet doorgaat zolang TNT geen afspraken maakt met de Nederlandse vakbonden om een fatsoenlijke beloning van de postbodes te garanderen. De vakbonden wachten nog steeds op een uitnodiging van TNT voor CAO-overleg. "TNT is onder leiding van Bakker volstrekt schaamteloos bezig," aldus Ulenbelt. "In Nederland ondermijnt hij de werkzekerheid en het loon van postbodes. In Duitsland weigert hij de wet te respecteren. Het is het arrogante gedrag van een multinational die landen tegen elkaar wil uitspelen en geen enkel respect toont voor werknemers en hun vakbonden. Iemand die buitenlandse wetten niet respecteert, duizenden postbodes in ons land wil ontslaan en op stukloon wil zetten, kan niet geloofwaardig leiding geven aan een commissie om werk voor meer mensen te scheppen."

De commissie Bakker werd door Donner ingesteld na de grote meningsverschillen in de CDA-PvdA coalitie over de aanpassing van het ontslagrecht.