Standaard volledige AOW voor alle ouderen

Alle 65-plussers in Nederland moeten een inkomen van minimaal AOW-niveau krijgen zonder dat zij daar aanvragen voor moeten indienen of extra formulieren moeten invullen. Dat stelt SP-Kamerlid Sadet Karabulut dinsdag voor: “Ouderen horen hun hand niet op te hoeven houden bij de sociale dienst.”

In Nederland leven op dit moment zo’n 200.000 mensen met een zogeheten AOW-gat. Zij hebben geen volledige AOW opgebouwd omdat ze bijvoorbeeld een deel van hun werkzame leven in het buitenland hebben doorgebracht. Zij hebben recht op bijzondere bijstand van de sociale dienst om hun inkomen aan te vullen tot het sociaal minimum. Door de bureaucratische regels, onbekendheid met de regeling, schaamte en angst voor het strenge bijstandsregime maakt de helft van de mensen echter geen gebruik van dit recht. Dit leidt tot verborgen armoede onder ouderen. “Daarom moet de Sociale Verzekeringsbank (SVB) gaan regelen dat mensen die aanvulling automatisch krijgen,” zegt Karabulut. “De gemeenten, vakbonden, landelijke cliëntenraad en de SVB zelf zijn het met de SP eens: onze ouderen horen niet belemmerd te worden door onnodige bureaucratie.”

Volgens Karabulut moet de oudedagvoorziening worden aangevuld tot het niveau van volledige AOW, dat iets hoger ligt dan het sociaal minimum. “Al onze ouderen verdienen een volwaardige AOW, daar is deze mooie volksverzekering voor bedoeld. Solidariteit tussen jong en oud, arm en rijk. Er is lang genoeg over gepraat, laten we dit nu gewoon regelen.”