Corporaties slopen en verkopen gewoon door

Het totale woningbezit van de Nederlandse woningcorporaties is in de afgelopen vijf jaar gedaald met 32.000 woningen. Dit blijkt uit een rapport van het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting (CFV) dat eerder deze maand verscheen. SP-kamerlid Paulus Jansen: “Als je deze cijfers ziet, dan is het niet vreemd dat de woningnood onder starters op de woningmarkt niet verdwijnt.”

Het CFV geeft een overzicht van de prestaties over afgelopen vijf jaar (2002-2006). Aan het begin van deze periode hadden de corporaties ruim 2,4 miljoen woningen in bezit. Ze bouwden er 93.000 bij en kochten ook nog eens 28.000 woningen aan van particuliere verhuurders en eigenaar-bewoners. Maar ze verkochten ook 80.000 woningen -waarvan 75.000 aan huurders- en ze sloopten er nog eens 68.000. Tenslotte gingen ook nog eens 11.000 woningen verloren door andere oorzaken, zoals samenvoeging. Per saldo dus een vermindering met 32.000. Paulus Jansen: "Bij mijn weten groeit de Nederlandse bevolking nog steeds. Er is nog steeds grote behoefte aan betaalbare huurwoningen. En wat doen de corporaties? Slopen en verkopen."

Leegstand Een andere ontwikkeling is de groei van de structurele leegstand van sociale huurwoningen. De SP stelde daar in 2005 al vragen over. In de periode 2002-2006 is de leegstand gegroeid van 0,6 naar 1,1%. Vijf jaar geleden stonden gemiddeld 14.400 woningen leeg. Op dit moment zijn dat er ongeveer 26.400. In de vier grote steden is de leegstand zelfs 2%. Jansen: "En dan hebben we het alleen nog over de structurele leegstand in verband met renovatie, sloop over verkoop. De mutatieleegstand komt daar nog bovenop. Al met al schat ik dat op dit moment in Nederland ongeveer twee keer de jaarproductie aan nieuwbouwwoningen leeg staat. Sommige deskundigen noemen dat de smeerolie van de woningmarkt. Ik noem dat onverantwoord en asociaal!”

Binnenkort bespreekt de kamer het jaarverslag van het CFV met minister Vogelaar.