SP voor verbod op leegstand

Leegstand en speculatie met gebouwen zou moeten worden verboden, vindt SP-kamerlid Krista van Velzen. "Als dat geregeld is, dan kunnen we zeker over nut en noodzaak van een kraakverbod hebben, maar wel first things first! Het is schandalig dat er in tijden van woningnood vele vierkante meters aan woonruimte niet worden gebruikt en een handjevol mensen hierdoor slapend rijk wordt. De Tweede Kamer moet niet alleen doen aan symptoombestrijding, maar de échte problemen op de woningmarkt eens oplossen."

Vandaag werd bekend dat het CDA een initiatief wetsvoorstel in voorbereiding heeft waarin kraken verboden wordt. Een meerderheid van VVD, PVV en de kleine christelijke partijen zal dit voorstel waarschijnlijk steunen.

Volgens van Velzen vergeten deze partijen waarom er gekraakt wordt: "Het wordt tijd dat de overheid en de gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen en wat gaan doen aan de groeiende woningnood. Dit kan snel opgelost worden door langdurige leegstand van woningen én bedrijfspanden te verbieden. Daarnaast moet de overheid paal en perk stellen aan speculatie met deze gebouwen. Voor de langere termijn zal de overheid de regie over de woningmarkt weer terug moeten nemen."