Marianne Langkamp: "behandeling mishandelde kinderen in gevaar"

Minister Rouvoet ziet geen enkele reden voor het uitbreiden van het aantal regionale behandel- en diagnostische centra voor de behandeling van door mishandeling getraumatiseerde kinderen.

ML

Ons land telt momenteel vijf van deze centra, waarvan er vier in het westen van het land liggen. En dat terwijl het aantal gevallen van kindermishandeling met jaarlijks meer dan 100.000 veel hoger ligt dan tot nu toe werd gedacht. Het aantal meldingen bij de Advies- en Meldpunten Kindermishandeling groeit sterk; in 2006 kwamen er ruim 40.000 meldingen binnen. 40 procent van de kinderen die getuige zijn van huiselijk geweld vertoont later ernstige gedragsstoornissen. SP-Kamerlid Marianne Langkamp: ‘Rouvoet kijkt niet verder dan zijn neus lang is en legt de verantwoordelijkheid voor het aanbod van jeugdzorg bij de provincies neer. Je kunt op je vingers natellen dat er meer vraag naar behandeling van door kindermishandeling getraumatiseerde kinderen zal ontstaan, met als gevolg wachtlijsten. Dit is typerend voor het jeugdzorgbeleid van de afgelopen jaren. Pas als er wachtlijsten ontstaan wordt men wakker, maar dan lopen we voor de zoveelste keer achter de feiten aan.’