Giftenaftrek SP’ers volstrekt legitiem; Volkskrant schiet weer mis

De berichtgeving in De Volkskrant van vandaag over de giftenaftrek van SP-volksvertegenwoordigers (‘SP spekt kas met fiscale voordeeltjes’) is onzuiver en tendentieus. De giftenaftrek is volstrekt legitiem, gebeurt in overleg met de belastinginspectie en wordt begeleid en gecontroleerd door accountantskantoor Deloitte.

De afdrachten door SP-volksvertegenwoordigers van een deel van hun vergoedingen, worden door de belastinginspectie sinds jaar en dag aangemerkt als giften die, binnen de grenzen van de belastingwet, voor aftrek in aanmerking komen. De giftenregeling wordt begeleid en jaarlijks gecontroleerd door Deloitte, de accountant van de SP. De suggestie in de Volkskrant als zou de SP op een onzuivere manier haar kas spekken met fiscale voordeeltjes, is dus onzuiver en tendentieus. De regeling is juist volstrekt legitiem.

De Volkskrant bericht vandaag ook dat de afdrachtregeling van de SP omstreden zou zijn, ook op kabinetsniveau. Afdrachtregelingen bij politieke partijen bestaan echter al sinds de invoering van het algemeen kiesrecht. De wijze waarop afdrachten plaats vinden is vrij, evenals de omvang ervan. Opeenvolgende ministers van Binnenlandse Zaken hebben de afdrachtregeling van de SP bekeken en geaccepteerd. Ook andere partijen kennen trouwens afdrachtregelingen en ook die worden algemeen aanvaard.

Het is niet de eerste keer dat de Volkskrant komt met ‘onthullingen’ over de SP die nergens op gebaseerd zijn. Onlangs meldde de krant dat ‘veel SP-politici wachtgeld ontvangen in strijd met partijregels’. De werkelijkheid was dat juist bijzonder weinig SP-politici (twee) hen wettelijk toekomend wachtgeld ontvingen, geheel in overeenstemming met de partijregels. Tot op de dag van vandaag weigert De Volkskrant die misser echter te rectificeren.

De SP is overigens trots op haar volksvertegenwoordigers die hun vergoedingen niet volledig in eigen zak steken, maar deels gebruiken om het werk van hun partij te ondersteunen. Dat zouden meer politici moeten doen.