Kant: Geef volledige vergoeding geneesmiddelen kankerpatiënten

De SP wil dat dure geneesmiddelen, als ze medisch noodzakelijk zijn, voor 100% worden vergoed. Financiële problemen van ziekenhuizen mogen niet over de rug van deze patiënten worden uitgevochten. Dit zegt Tweede-Kamerlid Agnes Kant in reactie op onderzoek waaruit blijkt dat veel kankerpatiënten noodzakelijke geneesmiddelen niet vergoed krijgen.

Bij de behandeling van patiënten met de ziekte van Kahler en Waldenström (een vorm van bloedkanker) zijn in 2006 slechts 188 patiënten van de 700-800 behandeld volgens de officiële richtlijnen met het geneesmiddel Velcade. Bij borstkankerpatiënten krijgt 19% van de vrouwen die met het anti-kankermiddel Herceptin moeten worden behandeld dit middel niet. Het ging in 2006 om 1000 tot 1200 vrouwen. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten. In beide gevallen gaat het om behandelingen die de levensduur en kwaliteit van leven jaren kunnen verlengen.

Beide middelen vallen onder de ‘regulering dure geneesmiddelen’, dat wil zeggen dat slechts 80% van de kosten worden vergoed. De ziekenhuizen moeten 20% zelf betalen uit hun eigen budget. Daar zit hem het probleem: sommige ziekenhuizen ontzeggen de patiënten de behandeling uit financiële overwegingen.

Tweede-Kamerlid Agnes Kant heeft de minister voor Volksgezondheid gevraagd om in te grijpen. “Alle patiënten met kanker moeten de behandeling krijgen die volgens de artsen nodig is. Een ziekenhuis mag mensen niet een behandeling onthouden omdat ze financiële problemen hebben.”