'Een goede ambtenaar is goud waard'

Ruim 3.000 Rijksambtenaren van onder meer de Douane, de Belastingdienst en de ministeries demonstreerden vandaag in Den Haag voor een eerlijke CAO. Het verzet richtte zich tegen het achterblijven van de beloning bij andere ambtenaren en de verslechtering als gevolg van de Zorgverzekeringswet. De actievoerders hadden 40.000 steunbetuigingen bij zich. Onder het motto ‘Een goede ambtenaar is goud waard’ steunt de SP de acties van de vakbonden, want hun eisen zijn absoluut redelijk.

Er is onder de ambtenaren ook grote onrust over dreigende ontslagen, zogenaamd om de bureaucratie te bestrijden. Volgens de SP bestrijdt je bureaucratie niet met het ontslaan vam ambtenaren. Bureaucratie bestrijd je door de ambtenaren de juiste taken en instrumenten te geven.

“Laat ze werken voor de burgers en ze zijn goud waard,” stond op een SP-pamflet dat door aanstaand Tweede-Kamerlid Paul Ulenbelt en andere SP’ers werd verspreid. De steunbetuigingen werden met veel instemming ontvangen, net als de SoeP die bij de SoeP Express werd uitgedeeld.