Marijnissen: Breng ouderenzorg naar de wijken

De bestaande grote verpleegtehuizen moeten worden afgebroken. Voor ouderen die niet meer zelfstandig kunnen wonen moeten kleinschalige voorzieningen worden opgebouwd in de wijken, waar ze met zes tot twaalf anderen verzorgd kunnen worden. Dit bepleitte Jan Marijnissen gistermiddag in een debat met VVD-leider Mark Rutte. “Weg met de intensieve menshouderij!’

De Volkskrant organiseerde zondagmiddag in een afgeladen Rode Hoed in Amsterdam een debat met Marijnissen en Rutte over de vergrijzing, die door de SP-voorman overigens verzilvering wordt genoemd. “Het is immers een verdienste van onze beschaving dat we steeds ouder worden en steeds langer gezond blijven.”

Gespreksleider Pieter Broertjes, hoofdredacteur van de Volkskrant, bracht al snel de betaalbaarheid en houdbaarheid van de AOW ter sprake. Het argument dat de AOW door het toenemend aantal ouderen onbetaalbaar zou worden, werd vakkundig onderuit gehaald door zowel Marijnissen als gastcommentator Marcel van Dam. Zij rekenden de ruim 500 aanwezigen met behulp van cijfers van het Centraal Planbureau (CPB) voor dat de extra belastingopbrengsten uit het toenemende aantal pensioenen voldoende is om de stijgende AOW-kosten te dekken.

De stijgende zorgkosten, die vooral te danken zijn aan de medische vooruitgang, kunnen worden opgevangen door de economische groei of door te accepteren dat we een iets groter deel van ons inkomen aan zorg kwijt zijn. “We krijgen er immers ook veel meer voor terug,” stelde Van Dam.

Mark Rutte bepleitte dat ouderen langer moeten doorwerken, maar kreeg de wind van voren uit de zaal toen bleek dat hij niets wilde doen om bedrijven te verplichten dan ook ouderen in dienst te nemen. “Ga maar eens solliciteren als je 45 of 50 ben, dan ben je op de arbeidsmarkt allang afgeschreven,” wierp een vrouw hem boos voor de voeten. “Laat staan als je 65 bent!” Marijnissen confronteerde Rutte met de realiteit dat heel veel mensen na 40 jaar werk gewoon versleten zijn. “Als je vanaf je zestiende stukadoor bent of stratenmaker, dan ben je op je 55e vaak fysiek versleten. Hoezo, doorwerken tot je 67e?”

Marijnissen vindt het veel verstandiger om te kijken hoe we de talenten en ervaring kunnen benutten van 55-plussers die graag nog een steentje willen bijdragen, maar dat nu niet kunnen. “Van de groep 55 tot 65-jarigen willen heel veel mensen dolgraag nog een, twee of drie dagen per week aan de slag, bijvoorbeeld ook in de zorg en al dan niet als vrijwilliger. Laten we dat potentieel eerst te volle benutten.”

Aan het slot van de middag vroeg Marijnissen aandacht voor nog één aspect van de verzilvering dat wat hem betreft te weinig aan de orde komt: de toenemende eenzaamheid onder ouderen. “U bent vast wel eens in een verpleeghuis geweest, voor uw ouders of voor opa’s of oma’s. U komt daar niet graag, niemand komt daar graag. Mensen slepen zich er vaak met moeite naar toe om iemand op te zoeken. Niemand wil er ook zelf terechtkomen. Ik stel voor: we breken al die verpleeghuizen af. We bouwen nieuwe, kleinschalige voorzieningen ín de wijken, waar de ouderen met zes, acht of twaalf anderen kunnen worden verzorgd. Zo houden ze een plek binnen de samenleving. Ik ben er ook van overtuigd dat we met zo’n opzet veel meer vrijwilligers kunnen mobiliseren om een steentje bij te dragen aan de verzorging, bijvoorbeeld in die groep van 55-plussers. Maar we kunnen er ook de scholen in de buurt bij betrekken. We moeten stoppen met die intensieve menshouderij. Ik hoop zeer dat we dit tijdens deze campagne op de agenda kunnen zetten.”

Betrokken SP'ers