Manifestatie generaal pardon voor de 26.000 vluchtelingen!

Zaterdag 4 november, 14.00 uur, Het Plein in Den Haag

Katja Schuurman presenteert zaterdag 4 november de landelijke manifestatie “Kies voor een humaan asielbeleid, te beginnen met een generaal pardon”. Artiesten, bekende Nederlanders, politici en vluchtelingen doen vlak voor de verkiezingen nog één keer een oproep voor een generaal pardon voor de lang in Nederland verblijvende asielzoekers.

Katja Schuurman presenteert de middag, asielzoekers die al jarenlang wachten op een verblijfsvergunning doen hun verhaal. Betrokken Nederlanders als Huub Oosterhuis, Anja Meulenbelt, Hedy D’Ancona, Hanneke Groenteman en Harry de Winter, politici als Hans Spekman, Samira Abbos, Jan de Wit, Naïma Azough, Fatma Koser Kaya spreken zich uit voor een humaan asielbeleid, te beginnen met een generaal pardon. Hind, Ernst Jansz, Da-Mezz, Miss Dee, de X’tra’s, Remon de Jong, en mogelijk ook Huub van der Lubbe en Edsilia Rombley treden op.

Scholen, vluchtelingenorganisaties, vakbonden, bekende Nederlanders, politici en bijna alle gemeenten in Nederland hebben zich uitgesproken voor een pardonregeling voor de asielzoekers die vóór het ingaan van de nieuwe vreemdelingenwet in 2001 naar Nederland kwamen. Al die mensen die zich al jarenlang inzetten voor vluchtelingen, en in het bijzonder voor “de 26.000 oude-wetters”, roepen op te kiezen voor een humaan asielbeleid, te beginnen met een generaal pardon. Ook de snelle en daarmee vaak onzorgvuldige procedure in de aanmeldcentra én de kinderen in vreemdelingenbewaring, zijn punten in de nieuwe asielwet die om verandering vragen.

De regiomanagers van Vluchtelingenwerk kunnen een bus per regio laten rijden op kosten van Vluchtelingenwerk landelijk, vraag daarnaar bij Vluchtelingenwerk. Wil je weten wie de regionale afdeling is, kijk dan op: www.vluchtelingenwerk.nl

De manifestatie wordt georganiseerd door: ASKV/Steunpunt Vluchtelingen, Amnesty International, Defence for Children International, Genoeg is Genoeg, Humanistisch Verbond, Keer het Tij, Prime, Stichting 26.000 gezichten, Stichting Een Royaal Gebaar, Stichting LOS, Van Harte Pardon,Vluchtelingencordon Friesland, De schaduw blijft, VluchtelingenWerk Nederland, Stichting INLIA, Vluchtelingen-Organisaties Nederland en Stichting Ons Pardon, Stichting Vluchteling en Vluchtalarm Maastricht.

Huub Oosterhuis en Tom Löwenthal componeerden speciaal voor deze manifestatie het “Lied van generaal pardon”. Tekst en muziek zijn hier te downloaden. (PDF)