Jan Marijnissen lanceert eigen tomatensoep SP: SoeP!

SoeP

Jan Marijnissen heeft vrijdagmiddag onder grote belangstelling van publiek en pers het nieuwe eigen soepmerk van de SP geïntroduceerd: SoeP. De biologische en diervriendelijke tomatensoep is ontwikkeld in samenwerking met kookkunstkenner Johannes van Dam. Gelijk met de soep is tevens een mobiel werk van kunstenaar Joep van Lieshout gepresenteerd, bedoeld om de SoeP dichterbij het publiek te brengen. Met deze SoeP Express zal de SP de komende weken in heel het land SoeP uitdelen.

SoeP is vrijdagmiddag uur door Jan Marijnissen onder grote belangstelling gepresenteerd op de Nieuwmarkt in Amsterdam. Daarbij waren ook Johannes van Dam en Joep van Lieshout aanwezig, respectievelijk de ontwerper van de SoeP en de nieuwe SoeP Express. Zij namen de eerste kommen SoeP in ontvangst - de speciale kommen die ontwerpbureau thonik voor de SP heeft ontworpen. Van Dam, beroemd en berucht als culinair recensent, zei dat het een heerlijke SoeP was. NIet alleen Van Lieshout kon dat beamen - dat deden ook de vele tientallen belangstellenden en passanten die een kom kwamen proeven.

Jan Marijnissen, Johannes van Dam en Joep van Lieshout

Jan Marijnissen, Johannes van Dam en Joep van Lieshout (v.l.n.r.)

SoeP is geschikt voor een vegetarisch, veganistisch en halal dieet. “Niet omdat we roomser dan de Paus willen zijn, maar omdat we willen delen met iedereen, niemand uitgezonderd,” zegt Jan Marijnissen. “Onze tomatensoep is een kleine maar heerlijke bijdrage aan een aangenamere samenleving. Alle beetjes helpen immers."

De soep opgewarmd: twee potten soep op een pot water

De SP en tomatensoep horen bij elkaar. Tijdens acties op straat of bij bedrijven is het een welkome opkikker en het verbroedert tijdens politieke bijeenkomsten. Het brengt de SP op een warme manier onder de aandacht bij allerlei evenementen. "De SoeP Express zal daar verschijnen waar mensen besluiten om te werken aan een beter Nederland," zei Marijnissen. "Zij het door campagne te voeren of acties of door iets anders te doen, wij zullen er zijn met de SoeP Express om de mensen een hart onder de riem te steken."

de SoePexpress op de Nieuwmarkt in Amsterdam - foto: Rob Voss

De SoeP Express

Kunstenaar Joep van Lieshout is een van Nederlands meest succesvolle kunstenaars en heeft in allerlei vormen mobiele functionele 'beelden' gemaakt, zoals als mobiele huizen en hospitalen. Centraal thema in zijn werk is autocratie, de macht je eigen leven vorm te geven. Thonik, het ontwerpbureau dat de campagne en de huisstijl voor de SP vormgeeft, vroeg Joep van Lieshout de SoeP Express te maken: een mobiel en functioneel kunstwerk dat achter de SP-bus door het land gaat. Achter de auto gehangen is het een gesloten vorm, ter plekke wordt het opengeklapt en ontstaat een kookeiland en terras, compleet met SP-parasol.

SoeP Express als aanhanger

De presentatie van de SoeP en SoeP Express was ook de aftrap van een ledenwerfcampagne van de SP. Hiervoor is een zeer opvallende landelijke Abripostercampagne van start gegaan, op meer dan 900 plaatsen zal Jan Marijnissen de komende week het publiek een bijzonder aanbod doen. Nieuwe leden krijgen drie thonik-design SP-soepkommen cadeau.

De nieuwe huisstijl van de SP en de SP-campagnes van thonik zijn genomineerd voor de Nederlandse Designprijzen die zaterdagavond worden uitgereikt.

Jan Marijnissen interview Johannes van Dam

Jan Marijnissen interviewt Johannes van Dam