Irrgang: Kabinet moet zich inspannen voor behoud BAT-fabriek Zevenaar

Tweede-Kamerlid Ewout Irrgang bezocht vrijdag samen met SP-regiobestuurder Bert Peterse de sigarettenfabriek van British American Tobacco (BAT) in Zevenaar. Irrgang wil dat het kabinet met de Nederlandse Raad van Commissarissen om tafel gaat zitten om druk uit te oefenen om de fabriek open te houden.

Het SP-Kamerlid liet zich op de hoogte stellen op uitnodiging van OR-voorzitter Therry Engelen. De moderne fabriek vormt al decennia een hechte gemeenschap in Zevenaar. Voor de overname waren de eigenaren onderdeel van die gemeenschap en daardoor betrokken bij het personeel. Dat is nog steeds te zien aan indrukwekkende kunstcollectie die tussen de machines in de fabriek hangt. De fabriek wordt nu bedreigd met volledige sluiting in 2008 waardoor 560 mensen hun baan dreigen te verliezen.

De fabriek is zeer winstgevend, maar dit is voor de nieuw eigenaar British American Tobacco onvoldoende. Het bedrijf wil de fabriek sluiten en de productie verplaatsen naar fabrieken in Duitsland en Polen. Onder de dreiging van sluiting heeft het personeel de afgelopen jaren al een groot aantal concessies gedaan. Door ingrijpende reorganisaties hebben al 340 mensen hun baan verloren. In 2004, 2005, en 2006 hebben geen loonstijgingen plaatsgevonden terwijl is aangeboden 10% langer te werken voor hetzelfde salaris. BAT vindt van zichzelf dat het aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doet. Maar volgens Engelen “denkt het alleen maar aan nog meer winst voor de aandeelhouders en niet aan het personeel.”

Aanstaande maandag komt een kabinetsdelegatie onder leiding van minister Brinkhorst van Economische Zaken naar het CWI in Zevenaar. Het personeel grijpt die gelegenheid aan om in een demonstratie naar het CWI-kantoor te lopen en te eisen dat het kabinet gaat praten met de Nederlandse Raad van Commissarissen. SP-Kamerlid Irrgang ondersteunt die eis: “Hoe flexibel kun je als werknemers van een winstgevend bedrijf zijn? Als BAT werkelijk vindt dat het niet alleen om ‘shareholders’ maar ook om ‘stakeholders’ gaat, dan moet het meewerken aan zoveel mogelijk behoudt van werkgelegenheid en een goed sociaal plan.”

Irrgang trekt daarbij een vergelijking met NedCar: “Daar zet het kabinet zich wel in, terwijl de bedrijfseconomische situatie daar veel moeilijker is. Dit bedrijf is gewoon zeer winstgevend. Het kabinet mag zich hier niet afzijdig houden en moet druk op BAT gaan uitoefenen.”

Argumenten dat sigaretten slecht voor de gezondheid zijn vindt Irrgang voor deze discussie niet relevant: “Ik ben erg voor een ontmoedigingsbeleid om roken tegen te gaan. Maar als deze fabriek sluit wordt er daardoor geen sigaret minder gerookt, die worden dan gewoon in Duitsland en Polen gemaakt. En in de NedCar-discussie hoor je ook niemand over de uitlaatgassen van die auto’s.”