Landelijke actie bij banken tegen wapenexport naar Indonesië

SP-Kamerlid Krista van Velzen protesteert morgen met medestanders bij een ING-filiaal in het centrum van Den Haag tegen de financiering en levering van oorlogsschepen aan Indonesië. Op deze dag zullen diverse organisaties, waaronder SP-afdelingen, actie voeren bij filialen van ING en Rabobank. De banken financieren de bouw van vier oorlogsschepen voor Indonesië door werf De Schelde in Vlissingen.

Van Velzen: “Indonesië schendt helaas nog steeds de mensenrechten, het volk van Papua wordt momenteel hard en gewelddadig onderdrukt. Aan zo’n land moet je geen wapens leveren. Nederland heeft bovendien 100 miljoen euro ingezameld voor de slachtoffers van de tsunami in Indonesië en we geven jaarlijks 95 miljoen aan ontwikkelingsgeld. Dan geeft het natuurlijk geen pas om met de andere hand miljarden aan het land te onttrekken via wapenhandel.”

De regering zal dit voorjaar haar oordeel over de mensenrechtensituatie in Indonesië naar de Kamer sturen. Het kabinet heeft nog steeds geen wapenexportvergunning afgegeven, waarschijnlijk wordt daarover later dit jaar beslist. Van Velzen: “Het blijft noodzakelijk druk op de ketel te houden, zowel bij de regering als bij de grote financiers. ING en de Rabobank zien klaarblijkelijk geen bezwaar geld te verdienen aan wapenhandel met een land dat het geld hard nodig heeft voor onderwijs en gezondheidszorg. Het is goed als alle klanten van deze banken hun bezwaren uiten en met de Campagne tegen de Wapenhandel zullen wij hen hiervoor de kans geven.”

Krista van Velzen is vanaf 11.30 uur bij de actie voor het filiaal van ING op het Toernooiveld in Den Haag. De acties van morgen zijn een initiatief van de Campagne tegen de Wapenhandel.