Werp voor supporters geen drempels op, focus op hooligans

Vandaag praat de Tweede Kamer met minister Remkes over de aanpak van supportersgeweld. De kern van het verhaal van de SP is al jaren: pak gericht de raddraaiers, niet de echte fans. Maatregelen en politie-inzet moeten slim zijn en niet de massa’s echte fans treffen. Er zijn nog steeds forse vraagtekens te zetten bij het huidige beleid. Na onrust rond het stadion bij de bekerwedstrijd Ajax- Roda JC kregen meer dan 100 Roda-supporters een landelijk stadionverbod. Velen zijn er van overtuigd dat hier tientallen onschuldige supporters tussen zitten en de SP vraagt de minister om hierover opheldering te geven.

Bij deze de bijdrage van SP-Kamerlid Ewout Irrgang aan de eerste termijn van het debat:

De informatiepositie van de politie moet goed zijn. Volgens onderzoeker Ferwerda kan Justitie nu al bijzondere opsporingsmaatregelen nemen, maar doet Justitie dat niet. Klopt dat?

De inzet van politie is weer verhoogd met 7% meldt het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme. Het project Hooligans in Beeld bij Vitesse leidde tot een vermindering van de politie-inzet van 10%. Waarom worden deze goede ervaringen - zoals bij Vitesse - zo langzaam overgenomen door anderen? Moet de minister hier niet meer sturend handelen?

Pasfotoregistratie van mensen die over de schreef gaan: prima. Maar pasfotoregistratie voor alle clubcards is een lompe maatregel en zeker niet slim en gericht. Het treft alle fans, niet alleen de relschoppers. Daar zeggen we dus nee tegen.

De verplichte uitkaart is ook zo’n weinig slimme maatregel, een drempel voor het bezoek van wedstrijden en het treft onnodig zeer veel echte voetballiefhebbers. Waarom niet een algemene kaart voor voetbalwedstrijden? Noem het een fankaart, waar je al je kaarten mee kunt kopen, ook als je eens naar een wedstrijd van een andere club wil. Laat deze registreren. Zorg dat een stadionverbod ook vermeld wordt in het systeem zodat je er dan geen kaart mee kan kopen. Dat is toch veel slimmer? Graag een reactie van de minister.

Uit het rapport Vliegenthart over de rellen bij Feyenoord-Ajax bleek dat daar ook niet slim was opgetreden. Natuurlijk zijn het de relschoppers die het eerste probleem vormen, maar er zijn toch ook zeer pijnlijke fouten gemaakt.

- De minister kan niet verhullen dat C2000 niet werkte. Dit zorgde voor ernstige inschattingsfout van de situatie.

- Vliegenthart constateert ‘spierballenpolitiek’ bij Opstelten. Was hij rustiger geweest, waren er duidelijke afspraken geweest, was de orde beter gehandhaafd.

- Het kan niet ontkend worden dat fout op fout door politie en bestuur direct bijdroeg aan het slagveld.

- De minister lijkt zich niet te realiseren dat de manier waarop met voetbalsupporters omgegaan wordt een eigen dynamiek creëert.

Graag een reactie van de minister.

Zoals bekend heeft de SP bezwaar tegen betalen voor politie-inzet omdat openbare orde een publieke verantwoordelijkheid is.

De politie geheel de stadions uit is niet verstandig. Stewards zijn vrijwilligers. Ze moeten niet opgezadeld worden met een openbare orde probleem.

De SP constateert met instemming dat de driehoek de inzet van politie bij play-offs bepaalt op basis van actuele informatie. De projectrapporteur nieuwe competitieopzet meldt dit ook. Maar bij alle wedstrijden zou er een inzicht en verantwoording moeten komen over de politie-inzet. Voelt de minister er voor om een periode bij elke wedstrijd deze afweging te laten verantwoorden, opdat er inzicht hier in komt, en lessen uit geleerd kunnen worden? Een soort politie-inzet audit?

De politie-inzet wordt bepaald aan de hand van een aantal risico-indicatoren. Althans, dat is afgesproken. De SP beschikt over informatie dat van de afspraken wordt afgeweken. Bijvoorbeeld wedstrijden Ajax tegen Sparta. Het is een laag-risico wedstrijd, maar desondanks met verplichte combi en alcoholverbod. Is de minister bereid om bij het maken van deze afspraken ook een rapporteur aanwezig te laten zijn?

Tot slot de meldingplicht. Jarenlang op aangedrongen en wat een traagheid. Er komt eindelijk een wetvoorstel om de bestuursrechterlijke meldingplicht mogelijk te maken. En er komen aanwijzingen om het strafrechterlijk toepassing van stadionverboden met meldingsplicht aan te scherpen en strikter toe te passen. Hèhe, eindelijk! Maar graag nog een toelichting, wel nog is onduidelijk hoe die wordt ingevoerd en wanneer dan?

Elektronische meldingsplicht met stemherkenning bij strafrechterlijk wordt bij een positief resultaat met de pilot uitgerold. Of dit ook bij civielrechtelijk stadionverbod kan worden toegepast wordt bezien. Waarom eerst nog ‘bezien’?

En ten slotte: kan de minister ingaan op de verschillen tussen ons beleid en het Engelse beleid en wat de meerwaarde zou kunnen zijn van een voetbalwet naar Engels model voor Nederland?

* * * Update:

Minster Remkes is vandaag niet op onze vragen over Ajax-Roda ingegaan, maar daar laten wij het niet bij zitten. Bij Feyenoord-Ajax werd in een trein vernielingen aangericht, daarover zei minister Donner vandaag dat hij alleen de daders wil bestraffen, niet de mensen die toevallig ook in die trein zaten en helemaal niets verkeerd hebben gedaan. Wij willen dat voor de Roda-supporters precies hetzelfde geldt: onschuldige Roda-supporters mogen niet worden gestraft voor wangedrag van anderen. We gaan nu schriftelijke Kamervragen stellen aan minister Remkes waarin hij hierover alsnog opheldering mag geven.