WTO: vrije handel of eerlijke handel?

SP-Kamerlid Ewout Irrgang heeft vandaag in een overleg met de minister en staatssecretaris van Economische Zaken gepleit voor eerlijke in plaats van vrije handel. Volgens Irrgang betekent dit dat de armste landen de mogelijkheid houden om hun eigen markten te beschermen zolang zij nog niet een eigen concurrerende economie hebben opgebouwd.

In onderhandelingen met de wereldhandelsorganisatie WTO worden arme landen onder druk gezet om ook hun markten te openen. Juist economisch succesvolle ontwikkelingslanden als China en India schermden echter in eerste instantie hun markten af. Zij bouwden hun bescherming pas af nadat zij een moderne industrie hadden opgebouwd. Irrgang: “De EU eist van sommige landen bijvoorbeeld liberalisering van de waterleiding, terwijl we zelf in Nederland hebben besloten dat dit nooit geprivatiseerd zal worden. Andere landen moeten ook die keuze hebben.”

Het SP-Kamerlid pleit daarnaast voor het zo snel mogelijk afschaffen van exportsubsidies in de landbouw. Liefst in 2010 in plaats van de door de EU voorgestelde 2013. Irrgang: “De 15% grootste agrarische bedrijven in Frankrijk ontvangt 60% van de Europese landbouwsubsidies. Wij moeten, ook in het belang van ontwikkelingslanden, van dit zieke systeem af.”