Toch compensatie zorgverzekering voor werkende studenten

Het voorstel dat Agnes Kant kort geleden deed om werkende studenten via de basisbeurs te compenseren voor extra kosten van het nieuwe zorgstelsel, is tijdens de Algemene Beschouwingen door de Kamer overgenomen.

Kant wilde dat het kabinet álle studenten zou compenseren. In de voorstellen van het kabinet werden namelijk alleen studenten met een aanvullende beurs voor 400 euro gecompenseerd. Werkende studenten zonder aanvullende beurs werden echter helemaal niet gecompenseerd. De SP stelde daarom voor om 150 euro via de basisbeurs en daarnaast 250 euro via de aanvullende beurs te compenseren. Ook D66-er Boris Dittrich vond dit een goed idee en heeft een meerderheid van de Kamer gewonnen voor dit voorstel.

Agnes Kant: “Het is fantastisch dat D66 een meerderheid heeft gevonden voor dit voorstel, maar dit zorgstelsel levert voor studenten nog steeds veel problemen op. De profielen die Hoogervorst heeft opgesteld voor de verschillende groepen mensen, houden geen rekening met individuen. Voor chronisch zieke studenten zal dit zorgstelsel nog veel rampzaliger uitpakken dan Hoogervorst nu schetst.”

“Hoogervorst ziet met zijn profielen ook hele groepen over het hoofd. Die groepen zullen in grote problemen komen door de invoering van dit asociale stelsel. Zo zijn er bijvoorbeeld veel studenten die studeren zonder beurs en zij krijgen geen enkele extra compensatie. Studenten die langer dan vier jaar studeren krijgen ook geen beurs meer, voor hen is de beurs een lening.”

In het debat over het zorgstelsel op 28 september dat de SP heeft aangevraagd, zal Kant de rammelende plannen van Hoogervorst onder vuur nemen en nieuwe voorstellen doen.

Betrokken SP'ers